Dok su kompanije preko lizinga kupovale nekretnine i sredstva za rad, građanima je ovaj oblik zaduženja bio isplativ samo za vozni park

BEOGRAD - Srpska preduzeća sve češće proizvodne hale, poslovne prostore i skladišta kupuju na lizing, umesto na kredit, dok građani ovim vidom finansiranja mogu da priušte tek garažu ili automobil.

Prema podacima Asocijacije lizing kompanija Srbije, vrednost nekretnina kupljenih na lizing u 2015. iznosi 11,6 miliona evra, dok je svako treće novo vozilo bilo kupljeno ovom vrstom zajma, na šta su građani i privreda naše zemlje potrošili čak 118 miliona evra.

Glavni razlog zbog koga se 99 odsto kompanija odlučuje da na lizing pazare i nekretnine jeste to što ono najčešće ne zahteva dodatno obezbeđenje, kao u slučaju klasičnih kredita.

Procedura

- Pored toga, firme finansiraju nabavku nekretnine na lizing zbog jednostavnih procedura, zbog čega je prošle godine lizing nepokretnosti u ukupnoj strukturi novozaključenih lizing ugovora učestvovao sa četiri procenta. Preduzeća su na lizing finansirala nabavku poslovnih prostora, proizvodnih hala, tržnih centara, skladišta i ostalih nepokretnosti - ukazuje Teodora Milenković, generalni sekretar Asocijacije lizing kompanija Srbije.

Ona naglašava da se procenjuje da fizička lica čine svega pet odsto ukupnog broja korisnika koji dolaze do nekretnina na lizing, uglavnom kroz finansiranje kupovine garažnih mesta, dok preduzeća učestvuju sa 90 do 95 procenata.
- Prosečan rok otplate nekretnina koje su preduzeća finansirala na lizing iznosi 10 godina. Što se uslova tiče, kao i kod bilo kog drugog finansiranja vrši se procena kreditne sposobnosti privrednog društva. Na osnovu podnete dokumentacije, u koju spadaju finansijski izveštaji kompanije, kao i dokumentacija vezana za nekretninu koja se finansira, lizing kompanija odlučuje o zahtevu za finansiranje nekretnine - objašnjava Milenković.

Nakrivo nasađen

Dušan Uzelac, urednik portala Kamatica, kaže da je lizing u Srbiji nakrivo zasađen, pa nakrivo i raste, i zato ne pruža neke velike povoljnosti građanima u odnosu na kupovinu na kredit.
- Ništa što u svetu predstavlja benefit lizing kupovine kod nas nije primenljivo. Kupovina na lizing jako je slična kreditu jer kreditna sposobnost kupca mora da se proverava. Ograničenja su ista kao kod kredita i za građane i za preduzeća. Kamatne stope su slične, a jedina povoljnost jeste što nema zaloge, hipoteke i garancija. Građanima je jedino kupovina vozila na lizing praktičnija, ali i tada mora da se dostavi potvrda o primanjima - objašnjava Uzelac.

Uslovi otplate
KAMATA - STROGO ČUVANA TAJNA

Visina kamata na nekretnine na lizing najstrože je čuvana tajna jer ih lizing kompanije sa svakim preduzećem pojedinačno ugovaraju. Kako nezvanično saznajemo, visina kamata na nekretnine na lizing ista je ili niža od bankarskih. Banke u Srbiji trenutno odobravaju stambene kredite s kamatom u rasponu od 3,85 do 5,25 odsto.

Činjenice
KAPITALNI CENZUS

297 miliona evra vredni lizing ugovori u 2015.
6,2 odsto porastao broj lizing ugovora
17,2 miliona evra veća vrednost ugovora nego u 2014.
118 miliona evra vrednost putničkih vozila prodatih na lizing
Svako treće novo vozilo u 2015. kupljeno na lizing
40 procenata vozila kupljenih na lizing čine putnička
5 miliona evra neophodan kapitalni cenzus (rezervisani kapital) koji mora da ima lizing kompanija