Od ukidanja naplate putarina u kešu najveću korist imaće oni koji često voze auto-putevima

BEOGRAD - Uvođenje vinjeta uz ukidanje plaćanja putarine u kešu značilo bi pogodnost za one koji puteve koriste često, a veći trošak za većinu građana koji se slabo voze, ocenjuju stručnjaci.

Neizvesna cena

Nov način naplate od sledeće godine i uvođenje putarine i za puteve koji nisu auto-put, kao što je Ibarska magistrala, najavila je Zorana Mihajlović, ministarka saobraćaja. Cena vinjeta bi, prema njenim rečima, bila slična onoj u Sloveniji i Mađarskoj, ali ministarka za Kurir nije mogla da objasni detalje svoje ideje.

Da će one koštati oko 65 evra godišnje za naš list nije mogao da potvrdi Zoran Drobnjak, direktor „Puteva Srbije“, koji učestvuje u kreiranju novog načina naplate putarine. On, međutim, kaže da je namera da vinjete budu uvedene i na putevima na kojima dosad nije postojala putarina, kao i da se naplati više od teških kamiona, koji prave najveća oštećenja na putevima.

- Ja bih uveo putarinu i za Ibarsku jer tamo kamioni prave veliku štetu, a ne plaćaju ništa. Nećemo je uvoditi za sve puteve, već za one na kojima je najveća gužva. I cena vinjete će se razlikovati od puta do puta. Još pravimo računice - objasnio je on.

Prednosti i mane

Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta, smatra da se gužve mogu smanjiti vinjetama i uređajima za elektronsko očitavanje, koji se i sada koriste. Najbolje bi bilo da se uvođenjem vinjeta ne ukidaju dva sadašnja modela - u kešu i preko uređaja.
- Tako će svako izabrati šta mu najviše odgovara jer je jasno da svaki od ovih modela jednim vozačima odgovara, a drugima ne odgovara. Ne znam šta je ideja ministarke, koliko sam shvatio, sve se još razmatra - naveo je Vujanić za Kurir.

Mihajlovićeva

Analizira sistem

Zorana Mihajlović, ministarka saobraćaja, kaže da još nije doneta odluka o tome da li će vinjete za naplatu putarine biti uvedene samo za auto-puteve ili i za druge državne puteve prvog reda.
- Kada odluka bude doneta, pre svega na osnovu ekonomske analize, biće nam potrebno još šest meseci da ih uvedemo - precizirala je Mihajlovićeva.

naplatna-rampa-vinjete-putarina-put-auto-put.jpg
Dragana Udovičić/Ilustracija 

Činjenice
MODELI NAPLATE

Vinjete
- najviše odgovaraju onima koji stalno voze
- važe određeno vreme, bez obzira na kilometražu
- važe samo za jedan auto
- TAG (elektronsko očitavanje)
- ovi uređaji najviše odgovaraju onima koji povremeno putuju
- plaća se samo pređena kilometraža po očitavanju
- može da se prebaci iz auta u auto
- Keš
- najviše odgovara onima koji retko putuju
- plaća se pređena kilometraža