ENIGMA: Srpska roba jeftinija napolju?!
BEOGRAD - Proizvodi poreklom iz Srbije često su povoljniji u Crnoj Gori, Makedoniji ili Bosni i Hercegovini, nego u ovdašnjim radnjama.
Voćni sokovi, kremovi, kafa, začini, pileće meso i pojedini konditori - samo su neki od proizvoda poreklom iz Srbije, koji su jeftiniji u Crnoj Gori, Makedoniji ili Bosni i Hercegovini, nego u ovdašnjim radnjama.
Niže cene na tim tržištima proizvođači pravdaju borbom sa konkurencijom i kursnim razlikama, dok stručnjaci ističu da “tamo ne mogu da diktiraju cene kao ovde i svoje gubitke sa stranih tržišta prebacuju na leđa ovdašnjih potrošača”.
To za nas nije tajna, već godinama se priča da su proizvodi iz Srbije često na istom cenovnom nivou ili jeftiniji u zemljama okruženja, iako su opterećeni raznim taksama i troškovima prevoza.
Za naše građane, koji su letovali na Crnogorskom primorju porazno zvuči podatak da su pojedini srpski proizvodi jeftiniji u tamošnjim marketima.
Tako, na primer, poznati čokoladni krem u pakovanju od 900 grama u Petrovcu košta 2,9 evra, dok je kod nas u hipermarketima cena 460, a u supermarketima gotovo 600 dinara.
Pakovanje kafe od 200 grama u prodavnicama u Ohridu može da se pazari i po 1,3 evra, dok je kod nas cena gotovo duplo veća. Voćni sok u Herceg Novom staje oko jedan evro, dok u našoj zemlji isti takav proizvod valja platiti i 30 odsto više.
Za naše građane velika je enigma, i pitaju se kako je to moguće kada logika govori da za to nema računice. Da bi roba dospela na tamošnje rafove, za nju treba platiti troškove transporta i skladištenja, zatim kontrole raznih inspekcija, a u cenu treba da se ugrade i prometnici... I kada se svi izdaci stave na papir, cene nekih srpskih proizvoda u tim zemljama niže su nego kod nas.
"Cene moraju da se prilagode tržištu, ne samo kupovnoj moći, nego i konkurenciji", kaže ekonomista Danilo Šuković.
"Jedan od faktora za takve cene u okruženju svakako je i precenjen kurs, a naši proizvođači samo se prilagođavaju tržištu. Ne treba im ništa zameriti, sve je stvar države, stvar sistema, uređenog tržišta. Treba da stvorimo ambijent, odnosno uslove za zdravu konkurenciju, tako da oni ne mogu da prodaju robu izvan onoga što nudi slobodno tržište", objašnjava on.
U Srbiji se, međutim, kaže Šuković, godinama najavljuje dolazak inostranih trgovinskih lanaca, koji bi sa sobom doneli i niže cene, ali oni u većem broju još uvek nisu došli na srpsko tržište. To, domaćim proizvođači i prometnicima omogućava da imaju više cene.
"Niži nivo cena, logično je, prati i slabija kupovna moć, mada za građane sa sve plićim džepom to i nije neka uteha", smatra Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača.
"Zbog rasta proizvođačkih cena, posebno osnovnih namirnica trgovci su morali da se odreknu dela zarade, ali i dalje nedovoljno, jer su cene nedostižne za većinu kupaca", kaže on.
Istraživanja pokazuju da građani svuda u regionu osećaju rast cena, a ekonomska kriza smanjila je osetno i potrošnju.
Potrošačima je pri odabiru robe, tako, najbitnija cena, pa tek onda kvalitet. A, kako su iz dana u dan troškovi života sve veći, a plate sve tanje, štede na svemu. Od 2008. godine statistika pokazuje da je u Srbiji prodaja opala za 30 odsto, a na godišnjem nivou za oko osam odsto.
Konkurentni sa hlebom
Osnovne namirnice u Srbiji, kao što su hleb, dnevno mleko i sveže meso cenovno su među najpovoljnijim u regionu. Ali, uprkos nižim cenama, na dnu smo prema prosečnim primanjima. Zbog toga za kupovinu osnovnih prehrambenih proizvoda stanovnici Srbije izdvajaju više od 40 odsto mesečnih primanja.
Slovenački prosek 970 evra
Istovremeno, našim susedima Hrvatima mesečno je potrebno trećina plate, odnosno oko 30 odsto zarade, a Slovencima nešto ispod četvrtine.
Ali, dok prosečan Slovenac mesečno zaradi oko 970 evra, prosek srpske plate je čak upola manji i iznosi nešto iznad 430 evra. Posle Slovenaca, na listi najviših plata u regionu slede Hrvati sa 735 evra, zatim Crnogorci sa prosekom od 480, a Bosanci zarađuju oko 410 evra.
"VAŽNO JE DA SE POVEZUJEMO" Vučićev govor na Sajmu "Vinska vizija Otvorenog Balkana": Malo koji deo naše privrede je snažno napredovao kao vinarska industrija