OVO JE NAJVEĆI PROMAŠAJ BIVŠE JUGOSLAVIJE! Svet još nije video ovakav fijasko, a meštani dodatno unakazali ceo put do ovog mesta!
Mnogi pamte i hvale brojne građevine izgrađene još za vreme Jugoslavije, ali postoje i one koje su se ljudima u sećanje urezale po svom nekvalitetu i besmislenosti. Za najveći promašaj mnogi smatraju branu ‘Idbar‘ u Bosni i Hercegovini, smeštenu nedaleko od grada Konjica na reci Baščici.
Više od pola veka nakon izgradnje privlači pažnju prolaznika, ali je i dalje tema o kojoj raspravljaju stručnjaci. I baš je ti stručnjaci nazivaju promašajem veka.
Izgrađena je sada već davne 1959. godine u dolini ispod planine Prenj zbog zaustavljanja nanosa reke Baščice, koja je bujična reka i nanosila je velike taloge u Jablaničko jezero.
Ogromna svota novca uložena je u branu čiji je jedini smisao bio upravo zaustavljanje taloga, cilj nije bio proizvodnja električne energije, a na kraju je sve rezultiralo velikim fijaskom. Kada je brana građena niko nije mogao da predvidi da će Baščica toliko rasti da će se voda akumulirati velikom brzinom sve dok se nije počela da preliva, a zatim je došlo i do pucanja brane, što je moglo da dovede do katastrofalnog i tragičnog ishoda.
Do toga nije došlo jer se sredinom brane pojavila i danas vidljiva pukotina, a da stvar bude još bizarnija i ‘balkanskija‘, meštani su napravili još jednu rupu u brani koja je danas glavni put do sela Idbar.
Velika brana, visoka više od 30 metara, okružena šumom, a kroz nju mali prolaz i put koji vodi do sela. Zaista neverovatan prizor. Meštani se i danas sećaju vremena izgradnje brane, za vreme čije su izgradnje gotovo ostali bez dodira s civilizacijom, praktično odsečeni od ostatka sveta.
Tvrde da su već tada znali da brana nije napravljena kvalitetno, upozoravali su na snagu reke, ali im niko, kažu, nije verovao. I sada, 65 godina posle, ako ništa drugo, imaju nešto po čemu su prepoznatljivi i jedinstveni.
BiznisKurir/Jutarnji list
VUČIĆ OTKRIO KAD ĆE BITI OTVORENA BRZA SAOBRAĆAJNICA ŠABAC-LOZNICA: To će biti najduža brza saobraćajnica koju smo ikad otvarali u komadu, 54 kilometra