Iako je manjak smanjen za oko pet milijardi situacija u firmama daleko od pozitivne

BEOGRAD - Manjak 11 najvećih javnih preduzeća smanjen je za oko pet milijardi dinara, ali je i dalje visok i iznosi 58,5 milijardi. Za pohvalu je to što su najveći gubitaši smanjili svoj manjak, neki čak i za 90 odsto. Od 11 najvećih javnih preduzeća sedam je prošle godine ostvarilo profit, što je jedno više u odnosu na 2012.

Oprezno s bilansima

„Železnice Srbije“ su skoro prepolovile gubitak, a „Putevi Srbije“ smanjili su za čak 90 odsto. Dušan Korunovski, generalni sekretar Unije poslodavaca Srbije, kaže za Kurir da treba biti oprezan s bilansima, bar dok ih ne proveri nezavisna revizija. Menadžment javnih preduzeća, dodaje, ima snažan interes da se predstavi u najboljem svetlu.

- Vrlo sam skeptičan, naročito prema rezultatu EPS jer verujem da je tu bilo „preknjižavanja“ različitih finansijskih pozicija i revizija izveštaja iz ranijih godina. Međutim, moguće je da je strah menadžera od potencijalnih istraga doveo do toga da ne budu više „široke ruke“. Ako nije bilo većeg „friziranja“, očigledno su usled štednje smanjeni troškovi održavanja i popravki - smatra on.

Jedini gubitaš koji je povećao manjak je „Srbijagas“. Branko Pavlović, bivši direktor Agencije za privatizaciju, kaže da su razlozi razni. Do pre osam godina Srbija je trošila oko 2,4 milijarde kubika godišnje, a sada samo 1,4, promet je manji, a fiksni troškovi su visoki. Potrošači ne misle da plate gas, a domaća cena je manja od uvozne.

Višak zaposlenih

Na to treba dodati nepotrebne troškove „Srbijagasa“ - broj zaposlenih je oko 1.200, a treba im oko 400, pogrešne investicije, kao što je gasifikacija, i konverzija dugova u vlasništvo firmi.
- Ako ne bude Južnog toka, rešenje je da država preuzme dug ili da ga preuzme „Gasprom“, a ako ga bude, ima šanse za „Srbijagas“, ali uz ozbiljnu reorganizaciju - prognozira Pavlović.

„Putevi Srbije“
KRIVA AMORTIZACIJA

U „Putevima Srbije“ kažu da su osnovni razlog gubitka troškovi amortizacije i negativne kursne razlike koje iznose 9,2 milijarde dinara.
- Troškovi amortizacije su veliki jer su obračunati na vrednost imovine preduzeća koja se nalazi u našim bilansima, imovine koja je data na upravljanje preduzeću, kojom preduzeće ne može raspolagati u smislu prodaje ili otuđenja, a reč je o državnim putevima prvog i drugog reda u Republici Srbiji - ističu u ovom javnom preduzeću.
„Železnice Srbije“, „Srbijagas“ i „Skloništa Srbije“ nisu odgovorili zašto su prošle godine poslovali s gubitkom.