NAPLATNE KUĆICE ODLAZE U ISTORIJU! Ovo je važno i za vozače iz Srbije: Ulaz na auto-put biće moguć na 2 načina, evo kako će izgledati naplata putarine
U planu je i 140 staza za brzu registraciju vozila, za korisnike koji nisu registrovani na jedan od predviđenih mogućih načina.
Novi sistem naplate putarine ponudiće korisnicima mogućnost plaćanja uz pomoć ENC uređaja ili automatskog očitavanja registracije preko kamere, a trebalo bi da bude u funkciji posle leta 2026. godine, saopštilo je u hrvatsko Ministarstvo mora, saobraćaja i infrastrukture. Ovo je važno i za sve vozače iz Srbije koji se upute u tom pravcu.
Tamo je potpisan ugovor za izradu novog sistema naplate putarine vredan 80 miliona evra, koji će biti finansiran sredstvima NPOO.
Ugovor su potpisali predsednik Uprave Hrvatskih auto-puteva Boris Huzjan, ministar mora, saobraćaja i infrastrukture Oleg Butković i predstavnici zajednice ponuđača slovačke kompanije "Ski Toll" i češke kompanije "TollNet".
Novom naplatom putarina biće obuhvaćena celokupna mreža auto-puteva u Hrvatskoj, najvećim delom pod upravom Hrvatskih aauto-puteva, ali i koncesionari Bina-Istra i Autocesta Zagreb - Macelj, koji će implementirati jedinstveni sistem naplate putarine širom Hrvatske.
Hrvoje Dorčić iz HAC-a rekao je da postojeći sistem naplate putarine - stani i idi - postoji od 2006. godine. Novi sistem, naveo je on, podrazumeva nemerljivo brži protok vozila.
Nakon implementacije novog sistema, na auto-puteve će biti moguće ući na dva načina: korišćenjem ENC uređaja kao i do sada, ili registracijom vozila preko ALPR-a, automatskim očitavanjem registarskih tablica pomoću kamera.
Očekuje se da će novi sistem omogućiti slobodan protok vozila u više traka. Za kontrolu će biti zaduženo 208 naplatnih mesta, koja će se nalaziti na raskrsnicama auto-puteva.
"Reč je o portalima koji će biti opremljeni kamerama i antenama koje će omogućiti naplatu i kontrolu putarine", rekao je Dorčić.
U planu je nabavka i opremanje 74 mobilne jedinice, koje će se koristiti i za naplatu putarine, a imaće, između ostalog, kamere i lasere. U planu je i 140 staza za brzu registraciju vozila, za korisnike koji nisu registrovani na jedan od predviđenih mogućih načina. Bez obzira na to koji način plaćanja putarine korisnici izaberu, na auto-putevima će biti slobodan protok bez zaustavljanja.
ENC obavezan za teška vozila
Novina je da će za teška vozila treće i četvrte kategorije biti obavezan ENC uređaj, koji će u svakom trenutku morati da bude pričvršćen za šoferšajbnu, dok će korisnici lakih vozila moći da biraju jednu od dve opcije plaćanja za auto-put.
Tačnost brojanja saobraćaja i otkrivanja prekršilaca procenjena je na 99,9 odsto.
Što se tiče lakih vozila prve i druge kategorije, među kojima su i putnička, vozači mogu biti korisnici ENC uređaja koji će takođe morati da budu povezani na registarsku tablicu vozila, a njihov ENC uređaj će morati da bude pričvršćen i za šoferšajbnu. sve vreme vožnje auto-putem.
Biće moguće platiti putarinu i automatskim očitavanjem registarskih tablica pomoću kamere.
Oni koji se odluče za naplatu putarine čitanjem registarskih tablica moraće da se registruju preko veb portala, ili mobilne aplikacije u prodajnim prostorijama HAC-a ili preko prodajnih partnera (brojne benzinske pumpe i stanice za tehnički pregled).
Pored toga, na svakom ulazu na auto-put biće najmanje jedna traka za brzu registraciju vozila gde će korisnik moći da se registruje na jednostavan način – kamera će očitati njegovu registarsku tablicu, vozač će potvrditi da je očitavanje ispravno, on će dodirnuti kreditnu karticu i sistem će odštampati potvrdu da je registrovana u sistemu. Na kraju će platiti putarinu prema pređenim kilometrima.
Zbogom naplatne kućice
Predsednik Upravnog odbora SkiToll-a Matej Okali rekao je da njegova kompanija ima iskustva u kreiranju ovakvih sistema i da imaju dobre reference na tržištima. On je siguran da će projekat zaživeti u predviđenom roku.
Predsednik Uprave HAC-a Boris Huzjan izjavio je da će novi sistem naplate putarine biti implementiran za dve godine. Projektna dokumentacija bi trebalo da bude gotova za četiri do pet meseci, a uporedo sa tim, naveo je Huzjan, u toku su i radovi na terenu.
Na početku uvođenja novog sistema biće izmeštene i naplatne kućice. Neki od ljudi koji sada u njima rade biće prekvalifikovani za nova radna mesta, a neki će, prema rečima čelnika HAC-a, otići prirodnim putem. Testiranje sistema će trajati četiri meseca kada će istovremeno raditi novi i sadašnji sistem.
Ministar Oleg Butković je istakao da nije predviđeno poskupljenje putarine, kao i da one neće biti uvedene na delovima auto-puteva gde se ni sada ne naplaćuju. On je naglasio da će Hrvatski sabor doneti Zakon o naplati putarine.
(Kurir.rs/Poslovni dnevnik/24 sata)
PRLIĆI VEĆ ČETVRT VEKA ZARAĐUJU OD OVE UNOSNE BILJKE: Traži minimalna ulaganja, ne napadaju je bolesti i insekti - Na svom imanju uzgajaju 800 sadnica