USKORO STIŽE NOVI SISTEM NAPLATE PUTARINE: Evo kada će se komšije otarasiti naplatnih kućica i beskrajnih redova

U KORAK SA EVROPOM

USKORO STIŽE NOVI SISTEM NAPLATE PUTARINE: Evo kada će se komšije otarasiti naplatnih kućica i beskrajnih redova

InfoBiz -

Ministarstvo mora, saobraćaja i infrastrukture Hrvatske već godinama najavljuje uvođenje novog načina naplate putarine na hrvatskim auto-putevima, a prošle godine su se stvari konačno pomakle s mrtve tačke raspisivanjem konkursa za taj posao.

Sistem bi trebalo da funkcioniše na svim auto-putevima, kako na onima kojima upravlja Hrvatska, tako i na auto-putevima pod koncesijom – Istarskom ipsilonu i Autocesti Zagreb-Macelj.

Na takmičenju za izradu novog sistema naplate putarine izabrani su češki Tollnet i slovački SkyToll koji iza sebe imaju nekoliko sličnih poslova, uključujući sistem e-vinjeta koji se koristi u Sloveniji. Njihova ponuda teška 79,91 miliona evra plus PDV bila je ekonomski najpovoljnija, ali na odluku su stigle dve žalbe.

evri, euro, novac u rukama, novac, pare
foto: Shutterstock

Ministar Oleg Butković je kao krajnji rok najavljivao 2025. godinu, ali kako trenutno stvari stoje, novog sistema naplate neće biti do drugog kvartala 2026. godine. I to u najboljem slučaju, piše Novi list.

Ako, ipak, Državna komisija za zaštitu tržišnog nadmetanja (DKOM) uvaži žalbu austrijskog Kapsch TrafficCom-a na odluku o odabiru izvođača, to će implementaciju novog sistema naplate odložiti za neodređeno vreme.

Cena znatno viša od procenjene

U samom nadmetanju procenjena vrednost radova popela se s 500 miliona kuna na 100 miliona evra, što je, otprilike, 50 odsto više od prvobitnih procena Ministarstva, a rok za uvođenje novog sistema produžen je na dve godine.

200 evra, evri, pare, novac
foto: Shutterstock/Amarin A

I to na dve godine od datuma potpisivanja ugovora s izvođačem, što, čak i ako DKOM ne uvaži žalbu Austrijanaca, realno znači da bi ugovor sa SkyTollom mogao biti potpisan negdje u aprilu ove godine, a novi sistem naplate bi u primeni bio najranije pred turističku sezonu 2026. godine.

Ponude su Hrvatskim auto-putevima (HAC) stigle još u julu prošle godine, pa je nejasno zašto je državnoj kompaniji koja upravlja auto-putevima trebalo gotovo sedam meseci da od deset pristiglih izabere onu najbolju.

- Obaveza Izvođača radova je izraditi izvedbeni projekt sistema (»Design and Build« ili »Projektiraj i gradi«), provesti upravni postupak i ishoditi sve potrebne dozvole, kao i sve radove postavljanja portala i opreme na auto-putevima izvesti pod prometom. U rok od dve godine uključen je i period testiranja od dva meseca - objasnili su iz HAC-a koji je investitor projekta.

Naplatna Rampa, Putarina
foto: Nebojša Mandić

Novi sistem s postojećom tehnologijom

Novi sistem naplate putarine trebalo bi da koristi dve postojeće tehnologije kakve se već primenjuju u svetu, DSRC tehnologiju (radijska komunikacija na 5,8 GHz) za naplatu putarine korisnicima ENC uređaja, te ALPR tehnologija (prepoznavanje registarskih pločica vozila) za naplatu putarine povremenim korisnicima za laka vozila i nadzor plaćanja putarine svih vozila.

Novi sistem naplate temelji se na slobodnom protoku vozila, bez zaustavljanja na naplati, čime bi značajno trebalo da se poveća prohodnost saobraćaja , a u istoriju poslati naplatne kućice.

putarina, naplatna rampa
foto: Dado Đilas/Ilustracija

Sistem bi trebalo da funkcioniše po principu naplate na osnovu stvarno pređenih kilometara u mreži auto-puteva u Hrvatskoj, pri čemu bi svaki pređeni kilometar na bilo kojoj od auto-puta u mreži HAC-a trebao da stoji jednako, što sada nije slučaj.

Na odluku o izboru SkyToll-a i TollNet-a žalili su se Austrijanci, ali i Kinezi (CTFO Jeton Technology), pri čemu je žalba kineske kompanije odbačena kao neuredna, jer iz nje DKOM-u nije poslat dokaz o uplati 66 hiljada evra naknade za žalbeni postupak.

novac, evri, pare
foto: Shutterstock

Međutim, žalba Kapsch-a i Spinne Traffica i dalje je u postupku. Konzorcijum se žalio po tri osnove, od kojih bi najproblematičnije moglo biti to što stručnjaci odabranog ponuđača nemaju reference u implementaciji sistema kakav namerava da se uvede u Hrvatskoj, a što je bio jedan od uslova iz nadmetanja. Ukoliko DKOM ovu žalbu prihvati, pitanje je do kad će se dodatno prolongirati uvođenje novog sistema naplate.

kurir.rs/Poslovni dnevnik

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track