PROMENA PRAVILA

MANJI IZNOS ODŠTETE ZA KAŠNJENJE LETOVA? Putnici više neće moći da dobiju 600 evra, a mogu i skroz da izvise

Robbi Akbari Kamaruddin / Alamy / Profimedia ilustracija

Zemlje Evropske unije (EU) saglasile su se da se smanje nadoknade putnicima za kašnjenja letova, pošto su se aviokompanije žalile na velika finansijska opterećenja

Dogovor članica EU treba da bude razmotren u Evropskom parlamentu i mogao bi da bude predmet daljih izmena pre mogućeg usvajanja.

Putnici trenutno mogu da traže do 600 evra za kašnjenje duže od tri sata, prema pravilu koje je usvojeno pre više od 20 godina.

Aviokompanije se redovno žale na prekomerno finansijsko opterećenje, koje je Evropska komisija procenila na 8,1 milijardu evra godišnje.

Iznos novih nadoknada

U zamenu za uvođenje viših pragova za isplatu nadoknade, avio-kompanije će morati da pojednostave komplikovan i često nejasan proces zahtevanja nadoknade, jer su mnoge kompanije do sada otežavale podnošenje zahteva za novčanu nadoknadu, a olakšavale dodelu svojih vaučera.

Takođe, pojačavaju se prava putnika sa invaliditetom. Ostala pravila o nadoknadama ostaju nepromenjena, naročito ona koja se odnose na „vanredne okolnosti“, na osnovu kojih se određuje da li kompanija uopšte mora da isplati bilo kakvu nadoknadu.

Nadoknada se ne isplaćuje ako je kašnjenje ili otkazivanje leta izazvano „vanrednim okolnostima“, iako ovaj termin nije precizno definisan, obično se odnosi na situacije poput ekstremnih vremenskih uslova, političke nestabilnosti, bezbednosnih pretnji ili problema sa kontrolom letenja. Štrajkovi se, u većini slučajeva, ne smatraju vanrednim okolnostima, kao ni redovni tehnički kvarovi ili nedostatak osoblja.

Pravila se odnose na avio-kompanije registrovane u EU, poput Ryanaira, koji je registrovan u Irskoj, ili na letove koji polaze iz zemalja EU ili Šengen zone. Nakon Bregzita, ova pravila više ne važe za Ujedinjeno Kraljevstvo, ali ih je britanska vlada uglavnom prekopirala u svoje zakonodavstvo. Takođe ostaju nepromenjena pravila u vezi sa otkazivanjima letova i obavezama avio-kompanija da obezbede hranu, smeštaj i alternativni prevoz putnicima čiji su letovi otkazani ili odloženi.

U praksi se ova pravila često loše sprovode, putnicima se često kaže da sami pronađu smeštaj ili alternativni prevoz i da naknadno podnesu zahtev za nadoknadu. Ipak, avio-kompanije rutinski obezbeđuju osveženje, najčešće u obliku vaučera za hranu, putnicima čiji su letovi odloženi.

Kurir Biznis/Bizlife