Češki vlasnik Alpine, slovenačkog proizvođača obuće, zatvoriće deo proizvodnje u Žirima i preseliti je u Bosnu i Hercegovinu pa će do kraja godine 60 Slovenaca ostati bez posla. Seli se traka za montažu obuće za skijanje, skijaško trčanje i planinarenje, dok Pogon alata i strojeva te pogon za ubrizgavanje plastike ostaju u sedištu firme u Žirima, kao i svi poslovi u kancelarijama razvoja, marketinga i prodaje.
K&H, firma koja je deo grupe Franco de Poisd‘eau & CIE, kupila je Alpinu 2022. od Društva za upravljanje imovinom banaka koje je u međuvremenu raspuštena. Izvorno slovenačka kompanija, koja je osnovana još 1947, godinama se suočava s padom prodaje i gomilanjem zaliha, a ove se zime situacija dodatno pogoršala. Zbog loše zimske sezone potražnja za artiklima poput skijaških cipela nije bila ni blizu pređašjnih razmera.
Plan otpuštanja 60 od ukupno 228 radnika u Žirima deo je šireg plana reorganizacije i optimizacije. Alpina grupa je krajem 2023. godine zapošljavala 1.012 ljudi. Do kraja juna taj broj je bio 948, a krajem jula se dodatno smanjio nakon što je kompanija zatvorila jednu od svoje dve proizvodne jedinice u Bosni i Hercegovini, koja je zapošljavala 90 ljudi.
Nakon najnovijeg poteza, broz zaposlenih smanjiće se na oko 800.
I podaci iz finansijskog izveštaja pokazuju kako poslovanje nekad popularne slovenačke marke obuće nije na zavidnom nivou. Alpina je prošle godine zabeležila gubitak od od 1,7 miliona evra iako su prihodi od prodaje iznosili 38,8 miliona evra.
Uprava ove godine očekuje pad prodaje na 28 do 29 miliona evra, što je za četvrtinu ispod prvotnog plana. Očekuju da će gubitak u istom razdoblju biti tri miliona evra. Direktor Amadea Kavčič Jesenovec je za Slovenia Times rekla da je predviđeni plan smanjenja broja zaposlenih nužan kako bi se firma održala.
Od 2017. svake se godine proizvodi sve manje cipela. Tako je 2017. Alpina proizvodila 642.000 pari cipela i čizmi, dve godine kasnije 403.000, da bi se u 2023. proizvela 141.000 pari. Ove godine firma očekuje da će izbaciti samo 46.000 cipela.
Od prošle godine firma se u potpunosti usmerila na razvoj i proizvodnju sportske obuće, a dugoročna strategija je biti vodeći proizvođač cipela za skijaško trčanje.
U prošlosti su i alpski skijaši osvajali medalje na najvećim sportskim događajima u njegovim skijaškim cipelama. Uprkos finansijskim problemima i viškovima u proizvodnji, iz firme poručuju da inovativnih ideja ne nedostaje.
- Uprava i vlasnici svesni su da su drugačiji i inovativni proizvodi jedini pravi način povećanja prodaje - istaknuli su.
biznis.kurir.rs/Jutarnji list