UVEZENI POLOVNJAK SE LAKO PREPLATI: Mnogo košta, a unutra sve trulo - Najgori modeli dolaze iz ovih država, pripazite se
Svake godine hiljade kupaca nabavljaju vozila sa skrivenim nedostacima i vraćenom kilometražom, često nesvesni da preplaćuju za automobil lošeg stanja.
Kompanija carVertical, specijalizovana za podatke o vozilima, sprovela je svoje godišnje istraživanje transparentnosti tržišta kako bi procenila koje su zemlje najrizičnije za kupovinu polovnih vozila.
Hrvatska je i ove godine ostala na istom mestu, zadržavši 15. poziciju u indeksu od 25 zemalja. Slovenija je zauzela 10. mesto, Mađarska 17, a Srbija 19. poziciju. U Hrvatskoj je smanjen broj automobila sa vraćenom kilometražom, ali se, s druge strane, sve više kilometraže skida sa automobila.
Istraživanje kompanije carVertical sprovedeno između oktobra 2023. i septembra 2024. pokazalo je da je u Hrvatskoj 2,5% automobila imalo vraćenu kilometražu, sa prosečnom korekcijom od 75.300 kilometara. Takav iznos lako može udvostručiti kilometražu automobila starog samo nekoliko godina. Pošto cena automobila direktno zavisi od njegove kilometraže, vozači koji kupuju ova vozila značajno preplaćuju.
Prošle godine automobilima u Hrvatskoj u proseku je lažirana kilometraža za 70.439 kilometara.
Više od polovine njih učestvovalo je u saobraćajnim nesrećama
Značajna je i statistika o oštećenim automobilima. Više od polovine (55%) svih vozila pregledanih na carVertical platformi u Hrvatskoj učestvovalo je u saobraćajnim nesrećama, sa prosečnom vrednošću oštećenja od 3.207 €.
Vozači koji kupuju uvezena vozila suočavaju se sa najvećim rizikom od kupovine automobila sa krivotvorenom kilometražom ili prošlim oštećenjima. Prema Matasu Buzelisu, stručnjaku za automobile i menadžeru komunikacija u kompaniji carVertical, kod uvezenih automobila postoji čak četiri puta veća verovatnoća da će imati vraćene kilometre.
Čak 65,2% svih rabljenih automobila u Hrvatskoj uvezeno je iz drugih zemalja, pa bi kupci trebalo da budu posebno oprezni prilikom kupovine uvezenih vozila. Prosečna starost kupljenih vozila u Hrvatskoj je 8,1 godina, što ukazuje na to da su automobili u Hrvatskoj uglavnom mlađi u poređenju sa onima u drugim istočnoevropskim zemljama.
Koja su tržišta najtransparentnija?
Kao i prethodnih godina, Ujedinjeno Kraljevstvo bilo je najtransparentnije tržište polovnih automobila među svim zemljama koje su učestvovale u istraživanju. Samo 2,1% automobila imalo je vraćenu kilometražu, a 17,8% vozila bilo je oštećeno. Za razliku od kontinentalne Evrope, Ujedinjeno Kraljevstvo pretežno koristi automobile sa volanom na desnoj strani, koji cirkulišu zemljom tokom celog životnog veka, a samo 2% pregledanih vozila je uvezeno.
U prvih pet najtransparentnijih zemalja su još Italija, Švajcarska, Nemačka i Švedska.
- Kupci automobila u Zapadnoj Evropi i Skandinaviji ređe se suočavaju sa prevarama vezanim za kilometražu ili skrivene nedostatke. Stroži zakoni obezbeđuju da kupci mogu imati više poverenja u istoriju i kvalitet vozila - kaže Buzelis.
Među drugim evropskim zemljama, jedino se Slovenija uspela probiti među prvih 10, zauzevši 10. mesto. Najmanje transparentne zemlje uključene u istraživanje bile su Ukrajina, Letonija, Litvanija, Rumunija i Estonija. Ova tržišta su takođe bila najniže rangirana i prošle godine. Visok udeo automobila sa vraćenom kilometražom i oštećenjima, zastareli vozni park i visoke stope uvoza doprinose tome da se ova tržišta smatraju izuzetno netransparentnim i rizičnim.
- Situacija na istočnoevropskom tržištu polovnih automobila ostaje nepromenjena. Pošto je samo nekoliko prevaranata kažnjeno zbog krivotvorenja kilometraže ili skrivanja nedostataka, ova štetna praksa verovatno će se održati još dugo. Štaviše, udeo dizelskih automobila koji putuju sa zapada na istok je značajan, što znači da bi dugoročno dostupnost dizelskih vozila mogla biti ugrožena - objašnjava Buzelis.
Najveći broj prevara sa kilometražom među evropskim zemljama zabeležen je u Letoniji (11,1%) i Ukrajini (9,6%). Najveći udeo oštećenih automobila pronađen je u Poljskoj (62,1%) i Slovačkoj (60,5%).
biznis.kurir.rs/N1
DRŽAVA ISPUNILA SVE OBAVEZE PREMA POLJOPRIVREDNICIMA: Nema razloga za proteste, Ministarstvo učinilo sve što je u njihovoj nadležnosti