Slušaj vest

Agencija za bezbednost procenjuje da Srbiji u ovom trenutku nedostaje čak 10.000 profesionalnih vozača. Zbog toga je smanjena starosna granica za dobijanje dozvola, a sve se češće angažuju i vozači iz inostranstva. U dve teške nesreće u protekla dva dana u Beogradu učestvovala su vozila javnog prevoza. Kakve obuke i kontrole prolaze oni koji prevoze putnike u prestonici?

Potrebni su i traženi kao zlato - vozači. Sudeći po licencama, imamo 175.000 vozača kamiona i autobusa. Procena Agencije za bezbednost saobraćaja je da nedostaje oko 10.000.

- Produžio sam B kategoriju, ali sam izgubio D i idem da vratim dozvolu. A i dosta je bilo, 42 godine u GSP-u i još dve godine kod privatnika JLD - baš tako je završio razgovor vozač autobusa na liniji 31, verovatno sa kolegom.

Starosna granica i obuka

Trećina profesionalnih vozača starija je od 55 godina, što samo potvrđuje priču vozača u gradskom autobusu. Sada nedostatak vozača rešavamo smanjenjem starosnih granica. Sa 18 godina može se voziti kamion, a autobus sa 21, uz pojačanu obuku.

- Moraju proći obuku od 130 časova teorije i minimum deset časova praktične obuke. Nakon toga polažu ispit i po položenom ispitu oni dobijaju licencu profesionalnog vozača - objašnjava Slobodan Karličić iz Agencije za bezbednost.

Tržište je neumoljivo. Naši vozači odlaze, strani dolaze, a razlozi su: bolje zarade i verovatno uslovi rada. Stranci licencu automatski dobijaju, ako su profesionalnu dozvolu stekli do 2020. godine.

- Ukoliko su oni posle 2020. godine položili za C ili D kategoriju, i oni moraju kod nas proći posebne vrste obuka, kao što sam rekao i za naše vozače - navodi Karličić.

Godišnje još 5.000 novih vozača

Bez prevoza putnika, posebno robe, nema napretka privrede. Godišnje nam je potrebno još 5.000 novih vozača, smatraju u Poslovnom udruženju prevoznika "Srbijatransport". Zalažu se da i obuka i dobijanje licence budu jeftiniji.

- Da mladim ljudima koji imaju manje od 30 godina, bude obezbeđena besplatna, odnosno subvencionisana obuka za profesionalne vozače C i D kategorije, kroz auto-škole i kroz centre za stručno-profesionalnu kompetenciju. Isto onako kako je to u srednjim saobraćenim školama ili kako je to nekada bilo u vojsci - ističe Goran Aleksić, generalni direktor Udruženja "Srbijatransport".

Bezbednost nije skupa

Ništa nije skupo, ukazuje Karličić, ako hoćemo bezbednost u saobraćaju, onda svaki vozač treba da pohađa određene vrste obuke.

Sa Ministarstvom finansija udruženje je dogovorilo i već ozakonilo smanjenje akciza na gorivo za 34, 56 dinara po litru, za sve prevoznike, što će važiti od prvog jula.

- Što je izuzetno dobar podstrek za kvalitetnije poslovanje prevoznika, bolju uslugu, bolji poslovni ambijent, bolja vozila i privlačenje mladih ljudi - smatra direktor Udruženja "Srbijatransport".

To nisu mala sredstva. Verovatno bi pomogla vlasnicima transportnih firmi da pomognu vozačima pri dobijanju dozvola.

Prevoznici traže da se eliminiše nelojalna konkurencija u vidu tura kombijem i vožnje na aplikaciji.

biznis.kurir.rs/RTS