STARE RADNJE, NOVI LOGO: Zara otišla iz Rusije uz aplauze Zapada, sada se vraća na velika vrata sa drugim imenom?
Nekoliko dana nakon što je počeo rat u Ukrajini, vlasnik Zare – Inditex – najavio je „prekid” svojih operacija u Rusiji.
To je delovalo kao čist raskid sa svojim najvećim tržištem po broju prodavnica van Španije.
Međutim, detalji njihovog povlačenja ostavili su najveću svetsku modnu grupaciju – čiji brendovi Bershka, Pull & Bear i Stradivarius takođe imaju prisustvo u zemlji – u dobroj poziciji ukoliko odluče da se vrate.
Početkom 2023. godine, Inditex je ubrizgao novac u svoj ruski biznis, sada nazvan „New Fashion”, neposredno pre nego što ga je prodao za „neznatnu” sumu članovima libanske porodice koja vodi franšizu španske grupe na Bliskom istoku, prema korporativnim izveštajima i izjavama kompanije.
Zamenjski brendovi koje je osnovao kupac prodaju gotovo identičnu robu kao Inditex, oslanjajući se na iste dobavljače i zapošljavajući bivše radnike te kompanije, pokazala je istraga Financial Timesa. A prema uslovima ugovora, Inditex ima pravo da „odmah” i bez ikakvih troškova pretvori ugovor u franšizni aranžman pod kojim bi njegovi originalni brendovi mogli da se vrate u bivše prodavnice u Rusiji.
- Deluje da se ovde koristi sličan model kao kod drugih 'bumerang' povlačenja… ili izlazaka gde se unapred priprema teren za povratak kada to bude politički prihvatljivo - rekao je Kristian Laslet, profesor sa Univerziteta u Alsteru koji proučava povlačenje zapadnih kompanija iz Rusije.
Inditex je za FT izjavio da ne učestvuje u radu svoje bivše ruske firme niti je na bilo koji način podržava, te da je „cilj transakcije bio prodaja našeg poslovanja… uz zadržavanje opcije da se vratimo na tržište putem franšiznog sporazuma”.
Inditex je bio deo prvog talasa zapadnih kompanija koje su obustavile poslovanje u Rusiji nakon februara 2022, suspendujući aktivnosti u zemlji devet dana nakon početka sukoba.
Osam meseci kasnije, kompanija je objavila da će prodati biznis za neotkrivenu sumu „Daher grupi”, u saopštenju koje nije otkrilo mnogo detalja o transakciji.
Iako entitet pod imenom „Daher grupa” ne postoji, Inditex je za FT rekao da je taj izraz korišćen da označi da je kupac „deo grupe investicionih kompanija u vlasništvu porodice Daher” – čiji Azadea Group drži franšizu Inditexa na Bliskom istoku.
Entitet pod kontrolom porodice Daher koji sada poseduje ruske operacije – kompanija Mixed R DMCC, čiji sajt obećava „kontinuitet izuzetnog modnog putovanja” – osnovan je u septembru 2022. Ubrzo nakon toga osnovao je nove brendove koji sada zauzimaju mnoge od 243 prodavnice u Rusiji koje su bile deo dogovora. Bivše prodavnice Zara, Pull & Bear, Bershka i Stradivarius sada se zovu redom Maag, Dub, Ecru i Vilet.
Novi vlasnik se oslanja na neke od istih kompanija kao i španska grupa za nabavku proizvoda, prema podacima o trgovini koji pokazuju da su tri glavna Inditexova dobavljača takođe bila među glavnim dobavljačima firme R Mixed, podružnice Mixed R, tokom 2023. i 2024. godine.
Inditex je izjavio da je u modnoj industriji uobičajena praksa da različiti maloprodajni lanci koriste iste dobavljače, te da „aktivno osigurava potpunu ekskluzivnost za sve proizvode koji se prodaju pod njegovim brendovima”.
Ipak, mnogi modeli novih ruskih brendova snažno podsećaju na proizvode Zare i drugih Inditexovih brendova, pokazuju fotografije sa sajtova kompanija. Inditex je rekao da ne želi da komentariše dizajn drugih brendova.
Mixed R je insistirao na tome da nema nikakve veze sa Azadeom i da njegov „kreativni i nabavni tim nezavisno funkcioniše iz Dubaija”. Takođe su naveli da su Azadea i Mixed R DMCC „potpuno nezavisni entiteti, sa različitim vlasnicima i bez ikakvih povezanih poslova”.
Korporativni registri pokazuju da su vlasnici kompanije Mixed R – Hasan Ghaleb Daher i Mohamed Ali Ghaleb Daher – dvojica od četvorice braće koji su suvlasnici Azadee.
Pored sličnosti proizvoda, prva kampanja brenda Maag na društvenim mrežama za prolećnu/letnju kolekciju 2023. snimljena je na istoj lokaciji kao i Zara kolekcija u isto vreme. Obe su snimane na Lanzaroteu od strane iste španske produkcijske kuće, prema objavama na Instagramu ovih brendova. Inditex je rekao da je Lanzarote „uobičajena i česta destinacija za produkciju modnih kampanja”.
biznis.kurir.rs/FT
KO IMA PRAVO NA UMANJENJE POREZA NA IMOVINU? Rok za plaćanje ističe sutra, a možete znatno da smanjite iznos