Slušaj vest

Ambiciozni projekt tzv. Središnje komunikacijske luke (CPK), vredne 34 milijarde dolara, trebao bi da postane glavno evropsko saobraćajno čvorište – vazdušno, železničko i putno. Reč je o najvećoj infrastrukturnoj investiciji u istoriji Poljske.

Tokom 90-ih godina prošlog veka započeta je izgradnja Transevropske saobraćajne mreže (TEN-T), čiji je cilj da poveže celi kontinent putnim, železničkim, vazdušnim i vodenim putem u jedinstveni i održivi saobraćajni sistem. A Poljska, sa svojom strateškom pozicijom u srcu Evrope, polako zauzima centralnu poziciju tog plana.

Evropa bi do sredine sledeće decenije naime mogla da dobije jedno od najmodernijih i najambicioznijih saobraćajnih čvorišta na svetu - i to u Poljskoj.

Svega 40-ak kilometara zapadno od Varšave, na do sada uglavnom ruralnom području, gradi se ogromno saobraćajno čvorište - CPK - vredno 34 milijarde evra, koje će obuhvatiti vazdušni, železnički i prutni promet.

To je projekat na površini većoj od 2.600 hektara (dvostruko veće od londonskog Hitroua), što ga čini najvećim infrastrukturnim projektom u istoriji te zemlje, s kapacitetom za više od 40 miliona putnika godišnje u prvoj fazi i s mogućnošću proširenja na čak 100 miliona, piše TheB1M.

Novi aerodrom

Glavni aerodrom u Poljskoj - Chopin Varšava - već sada radi na granici svojih kapaciteta. Tokom 2023. primila je rekordnih 21 milion putnika, a iako se planira proširenje kapaciteta na 30 miliona do 2029, postoje značajna ograničenja. Osim fizičkog prostora, aerodrom ima i noćnu zabranu letova, što dodatno koči planove nacionalne avio-kompanije LOT da se proširi na nova dalekolinijska tržišta.

Osim toga, više od 300.000 ljudi koji žive u okolini Chopina imaju velikih problema s bukom i saobraćajnim opterećenjem.

CPK će biti građen na tzv. greenfield lokaciji, gde već sada 90 posto kuća otkupljenih kroz program dobrovoljne akvizicije. Procenjuje se da će buka s nove lokacije uticati na tek oko 20.000 ljudi – što je 15 puta manje nego na sadašnjoj lokaciji.

Brzim vozom kroz Poljsku u 100 minuta

Ali CPK neće biti samo aerodrom. Biće središte Y-linije – sistema brzih vozova koji će povezivati ključne poljske gradove: Varšavu, Lođ, Vroclav i Poznan, ali i nastavljati prema Češkoj i baltičkim zemljama kroz železnički koridor Rail Baltica. Cilj je omogućiti putovanje kroz Poljsku u 100 minuta.

Y-linija već je u izgradnji, a uključuje najduži železnički tunel u zemlji (4,6 km), iskopan ispod grada Lođ. Brzi vozovi ići će brzinom od 320 km/h, a polazna tačka biće upravo novi aerodrom CPK.

Buduće saobraćajno čvorište u Poljskoj kod Varšave vredi 34 milijarde evra Foto: X/TheB1M

Na taj način ne samo da će se bolje povezati regije unutar Poljske, nego i zapadna i istočna Evropa.

Kako će izgledati novo megačvorište?

Za projektovanje luke zadužena je kompanija Foster + Partners, koja sarađuje s građevinskom kompanijom Buro Happold. Predviđa se da će novo čvorište moći da obradi između jedne i dve osobe svake sekunde, 24 sata dnevno tokom cele godine. Luka će imati dve paralelne piste duge 3,8 kilometara, međusobno udaljene 2,5 km, kao i železničke i autobuske stanice – sve povezano u intermodalni centar koji će omogućiti brzo i jednostavno presedanje.

CPK će od samog početka biti spreman za širenje – njegova modularna arhitektura omogućuje fleksibilno proširenje u zavisnosti od rasta potražnje.

A uz sve to će se pored luke izgraditi i dva nova 'grada' - na zapadnom kraju CPK-a Cargo City, logističko središte za skladištenje tereta - a na istočnom Airport City, komercijalna zona s kancelarijama, hotelima i trgovačkim centrom.

Nakon što je 2023. došlo do promene vlasti u Poljskoj, nova vlada naredila je reviziju projekta, čime su dogovoreni novi rokovi za projekat - prva faza trebalo bi da bude gotova do 2032. Uz to će se uložiti dodatnih 650 miliona dolara i u novi čvor na auto-putu kojim će se moći da se pristupi CPK-u.

Ali još uvek nije jasno šta će se dogoditi sa aerodromom Chopin. Očekuje se da će se putnički promet postupno preusmeravati na novi aerodrom, dok će stari s vremenom verovatno dobiti drugu namenu.

Kurir Biznis/B92