CRNA GORA PLAĆA KREDITE BRODARSKIM KOMPANIJAMA! Država bila garant za nabavku četiri prekookeanska broda, sad sve došlo na naplatu
Crna Gora će 21. januara za obe crnogorske brodarske kompanije, platiti kineskoj EXIM banci, prvu ovogodišnju ratu kredita, uzetog za nabavku četiri prekookeanska broda. Barska plovidba državi, po tom osnovu, do sada duguje 7,7 miliona evra, a Crnogorska plovidba preko 34 miliona evra, rekao je za Radio Crne Gore državni sekretar Ministarstva pomorstva Jovan Šćekić.
Crna Gora ima dve brodarske kompanije sa po dva prekookeanska broda. Bar i Budva su u vlasništvu Barske plovidbe, a 21. Maj i Kotor u vlasništvu Crnogorske plovidbe. Za nabavku tih plovila uzet je kredit od kineske EXIM banke, za koji je garantovala država. Na naplatu, 21. januara, dospeva prva ovogodišnja rata kredita. Barska plovidba iz tekućeg poslovanja, zbog velikih troškova remonta oba plovila u prethodnoj godini, sama ne može obezbediti novac za plaćanje te finansijske obaveze, rekao je izvršni direktor kompanije Boris Mihailović.
"Redovni petogodišnji remonti su plaćeni, sa izgubljenom dobiti preko tri miliona evra, i zbog toga mi nismo u mogućnosti da platimo ratu, koja dospeva 21. januara i iznosi milion i 640.000 evra. Uspeli bismo da iz sopstvenih sredstava servisiramo i remontujemo. Tako da, što se tiče ove rate, nismo u mogućnosti da je platimo, a naredna koja je u julu i ona naredna u januaru prema sadašnjim projekcijama, neće biti problema da mi to servisiramo“, naveo je Mihailović.
Država će i umesto Crnogorske plovidbe obezbediti novac za plaćanje rate kredita, potvrdio je državni sekretar u Ministarstvu pomorstva Jovan Šćekić.
"Barska plovidba ima trenutno nekih 7,7 miliona evra obaveza prema državi i ona neće biti u mogućnosti da u januaru mesecu plati tekuću ratu za taj kredit, a Crnogorska plovidba je u dosta težoj situaciji jer ona ima 34 miliona evra akumuliranih obaveza prema državi po osnovu plaćanja tog kredita i ona, takođe, neće biti u mogućnosti da u januaru servisira te obaveze. Što se Barske plovidbe tiče, ona je većinu obaveza prema kineskoj Exim banci do sada platila samostalno iz tekućeg poslovanja, i ona je servisirala do sada preko 29 miliona dolara obaveza i ostalo je još nešto preko 28 miliona evra, a Crnogorska plovidba, kao što sam pomenuo, ona je na nekih 34 miliona evra trenutnog duga, plus sve ono što će biti dug po osnovu nemogućnosti plaćanja obaveze koja dospeva sada u januaru“, naglašava Šćekić.
Nameće se pitanje da li je plaćanje kreditnih obaveza za dve brodarske kompanije državna pomoć.
"To trenutno ne predstavlja državnu pomoć iz sledećeg razloga. I jedna i druga kompanija sve to evidentiraju u svojim bilansima na obavezama. Država je bila garant po tom kreditu i prosto da bi sačuvali te dve kompanije i da bi omogućili da naša pomorska tradicija živi i dalje, prosto smo kao država servisirali te obaveze, ali moramo naći način da se sve te obaveze državi vrate“, kazao je Šćekić.
U Barskoj plovidbi ne spore da se državi mora vratiti novac.
"Ono što je kamen o vrat je eventualna naplata kamate na taj dug, što država je na neki način u obavezi, ali nije dobro da naplaćuje zateznu kamatu, koja je na današnji dan 12,5 odsto godišnje. Tako da, ukoliko dogovorimo taj aspekt kamatne stope na taj dug, što se tiče duga, on neće biti sporan da se iservisira u narednom periodu, u naredne 3-4 godine“, ističe direktor Barske plovidbe Boris Mihailović.
Šćekić poručuje da treba videti da se u narednom periodu napravi neka vrsta reprograma tog duga, ali održivog reprograma koji će, kako kaže, zaista pokazati da će te kompanije biti sposobne.
Predstavnik Ministarstva pomorstva smatra da je država u startu napravila pogrešne korake. Prvo, kada je reč o prihvatanju kreditnih uslova, koji nisu bili povoljni, posebno za nabavku brodova Crnogorske plovidbe. Takođe, i usvajanjem plana poslovanja obe kompanije, koji se isključivo oslanja na rentiranje plovila. U narednom periodu uslediće redefinisanje poslovne politike brodarskih kompanija, najavljuje Šćekić.
„Da sami vršimo samostalnu brokeražu i tražimo mnogo povoljnije aranžmane nego što je to situacija koju nam tržište trenutno nudi“, zaključuje Šćekić.
Direktor Barske plovidbe Boris Mihailović, ističe da na leto očekuju dodatne prihode od prodaje karata za trajektnu liniju Bar-Bari, koju će održavati hrvatska Jadrolinja, kaže i da su toku pregovori sa italijanskom kompanijom Adria ferries za obnavljanje pomorske veze između Bara i Ankone.
Kurir Biznis/Biznis.rs
PRENOĆIŠTE U DAVOSU KOŠTA 16.000 DOLARA! Na početku Svetskog ekonomskog foruma cene smeštaja naglo skočile, evo tačnog cenovnika