POZNATI PROIZVOĐAČ AUTOMOBILA SKRAĆUJE RADNU NEDELJU NA 4 DANA? Evo sa kaksvim se sve problemima suočavaju
Najveći ruski proizvođač automobila, Avtovaz, objavio je da ozbiljno razmatra mogućnost skraćenja radne nedelje sa pet na četiri radna dana
Kompanija se suočava s poteškoćama u pronalaženju dovoljnog broja kupaca i već je prošlog meseca prognozirala da će se rusko tržište automobila ove godine smanjiti za čak 25%.
Najveći ruski proizvođač automobila, Avtovaz, objavio je da ozbiljno razmatra mogućnost skraćenja radne nedelje sa pet na četiri radna dana. Kako prenosi Daily Mail, ovaj redak potez jednog velikog državnog poslodavca dolazi kao odgovor na sve veći pritisak na prodaju, uzrokovan visokim kamatnim stopama i agresivnom konkurencijom iz Kine.
Kompanija, koja se suočava s teškoćama u pronalaženju kupaca, već je prošlog meseca prognozirala da će se rusko tržište automobila ove godine smanjiti za čak 25%. Kao glavni razlog za to navode se visoke referentne kamatne stope Centralne banke Rusije, koje umanjuju interesovanje za auto-kredite i istovremeno povećavaju troškove proizvodnje. Ključna kamatna stopa u Rusiji već mesecima se nalazi na najvišem nivou u poslednjih više od 20 godina, a Centralna banka je pod pritiskom vladinih zvaničnika i poslovne zajednice da ubrza smanjenje troškova zaduživanja. Očekuje se da će banka u petak smanjiti stope za 200 baznih poena, na 18%.
"Govori se o visokoj ključnoj kamatnoj stopi i strožim uslovima koje regulatori nameću zaduženim kupcima prilikom kupovine vozila“, navodi se u saopštenju kompanije Avtovaz. „Osim toga, u Rusiju je uvezen veliki broj automobila, a strani brendovi sprovode agresivnu politiku obaranja cena.“
Avtovaz zapošljava više od 30.000 ljudi, uglavnom u gradu Toljati na reci Volgi, iako ne objavljuje tačne brojke. Prema podacima Autostata, prodaja kompanije pala je za 25% u prvoj polovini ove godine, na 155.481 jedinicu.
Ovo nije prvi put da se Avtovaz suočava s ovakvim merama. Kompanija je već prešla na četvorodnevnu radnu nedelju tokom tri meseca 2022. godine, nakon što su uvedene zapadne sankcije zbog invazije na Ukrajinu i strani proizvođači napustili rusko tržište. Prodaja njihovog najpoznatijeg modela, Lade, te je godine pala za čak 48,2%, na 174.688 vozila. Ruska domaća proizvodnja u velikoj meri je zavisila od stranih proizvođača, a tržište je doživelo kolaps 2022. godine, sve dok kineski proizvođači nisu počeli brzo da popunjavaju prazninu. Danas kineski konkurenti čine više od 50% prodaje automobila u Rusiji, dok je njihov udeo pre početka rata bio manji od 10%.
Iz Avtovaza poručuju da će konačna odluka o uvođenju skraćenog radnog vremena zavisiti od daljih analiza. „Konačna odluka o prelasku na režim skraćene četvorodnevne radne nedelje biće doneta nakon analize tržišnih kretanja i ekonomskih faktora, uključujući nivo ključne kamatne stope i dostupnost kreditnih proizvoda“, navode iz kompanije. Ako dođe do odluke, skraćena radna nedelja mogla bi da počne krajem septembra.
Kurir Biznis/Poslovni.hr