FRANCUSKA MODNA KUĆA U AMBISU? Profit im pao za skoro pet milijardi $, a sada imaju novi plan
Francuska modna kuća Šanel objavila je da je njen operativni profit u 2024. godini pao na 4,5 milijardi dolara, što je skoro 30 odsto manje nego godinu dana ranije.
Ukupni prihodi su pali za 4,3 procenta, na 18,7 milijardi dolara, a najveći pad je zabeležen u Aziji (pad od 7,1 procenta, na 9,2 milijarde dolara). Ovo je prvi put od pandemije 2020. godine da su i prodaja i profit Šanela pali istovremeno.
Pad na tržištu luksuzne robe pogodio je skoro sve velike igrače; Prodaja kompanije LVMH pala je prošle godine za 2 procenta, dok je kompanija Kering, vlasnik kompanije Gucci, potonula za 14 procenata. Među retkima u sektoru koji su ostvarili dvocifreni rast prihoda su samo Hermès i Brunell Cucinell.
Trenutna makroekonomska i geopolitička nestabilnost nesumnjivo predstavlja veliki izazov za nas.
– Vidimo da ove okolnosti negativno utiču na prodaju na nekim tržištima – rekla je glavna izvršna direktorka Lina Nair za Fajnenšel tajms, dodajući da ostaje „veoma oprezna“ u pogledu izgleda za 2025. godinu, nazivajući situaciju „izuzetno neizvesnom“. Ali pad profita za Šanel dogodio se čak i pre nego što su nove carine američkog predsednika, Donalda Trampa, stupile na snagu.
Agresivno povećanje cena
Tokom proteklih nekoliko godina, londonski Šanel je sproveo neka od najagresivnijih povećanja cena u sektoru luksuzne robe. Na primer, cena klasične Šanel torbe sa preklopom se više nego udvostručila od 2019. godine, i danas košta oko 10 hiljada evra. Analiza HSBC-a pokazuje da je prosečna cena luksuznih proizvoda porasla za oko 50 procenata u istom periodu. Drugim rečima, Šanel je podigao cene znatno više od proseka u luksuznoj industriji.
Takva strategija je izazvala podeljene reakcije. Kompanija tvrdi da je reč o usklađivanju sa rastom troškova i ulaganju u kvalitet, a prema podacima Boston Konsalting Grupe, Šanel je bio lider takozvanog superluksuznog segmenta – tržišne niše u kojoj se proizvodi ne prodaju zbog svoje funkcionalne vrednosti, već zbog svoje ekskluzivnosti i prestiža.
U ovom segmentu, brendovi svesno koriste visoke cene kao način pozicioniranja: one služe ne samo da pokriju troškove, već i da stvore osećaj nepristupačnosti i elitizma. Cilj takve politike nije nužno privlačenje šire baze kupaca, već učvršćivanje imidža izuzetno luksuznog brenda, čak i po cenu gubitka dela potrošača koji više ne mogu da prate tempo povećanja cena.
Neki kupci su izrazili nezadovoljstvo jazom između stalno rastućih cena i, kako kažu, stagnacije u dizajnu i kvalitetu. Ali finansijski direktor Filip Blondio je odbacio tvrdnje da je povećanje cena izazvalo pad prodaje.
– Kupci u potpunosti razumeju da je cena Šanel proizvoda proporcionalna kvalitetu materijala – smatra Blondijaks. Dodao je da su cene modnih proizvoda porasle za oko 3 procenta u 2024. godini, i da očekuje sličan rast i ove godine
Velike investicije
Uprkos usporavanju poslovanja, Šanel je prošle godine investirao rekordne iznose. Kapitalni izdaci, koji uključuju akvizicije prodavnica, porasli su za 43 procenta na 1,75 milijardi dolara.
Kao deo desetogodišnjeg plana da kuća stekne veću kontrolu nad sopstvenim lancem snabdevanja, investirala je i u proizvođače svile (Montero), nakita i kožne galanterije. Pored toga, Šanel je uložio 2,4 milijarde dolara u promociju brenda koja uključuje modne revije, ekskluzivne događaje i aktivnosti usmerene na odnose sa kupcima.
Nova ulaganja od 1,8 milijardi dolara planirana su za 2025. godinu, sa dodatnih 600 miliona dolara namenjenih za jaču integraciju lanca snabdevanja, a Blondio je rekao da se ulaganja vrše kako bi se Blaziju pružili „najbolji mogući uslovi za rast“.
Od aprila, Šanel ima novog kreativnog direktora, Matijea Blazija, koji je na toj poziciji zamenio Viržini Vijar, dugogodišnju saradnicu Karla Lagerfelda. Vijar je vodila kreativni pravac kuće od 2019. godine, a njen odlazak označio je kraj ere „tihe tranzicije“ nakon Lagerfeldove smrti.
Blazi dolazi iz Botega Venete, gde je stekao reputaciju vizionara. Poznati ljudi iz industrije objašnjavaju da ga karakteriše minimalistički stil, a u modnim krugovima je poznat kao diskretan kreativac koji voli da „pusti dizajn da govori umesto njega“. Svoju prvu Šanel kolekciju predstaviće u oktobru, a kompanija naglašava da su velika ulaganja poslednjih meseci bila usmerena upravo na to da Blejziju pruže „najbolje moguće uslove za rad“.
– Šanel postoji već preko sto godina, videli smo sve. Prošli smo kroz mnoge uspone i padove – zaključila je izvršna direktorka Šanela, Lina Nair.
BiznisKurir/BizPortal