Istražujemo

PITALI SMO TRGOVINSKE LANCE ŠTA MISLE O PROTESTU POTROŠAČA: Evo šta su nam odgovorili - da li će sniziti cene

Shutterstock

Dok potrošači sve otvorenije dižu glas protiv paprenih cena u velikim trgovinskim lancima u Srbiji, naglašavajući da će nastaviti da ih bojkotuju i da kupuju u manjim prodavnicama, veliki trgovci se i posle četvrtog dana protesta još uvek "prave mrtvi" i ponašaju se kao da ih bojkot nimalo ne dotiče.

Zato i odgovori na pitanja Kurir Biznisa upućena na adrese pet najvećih trgovinskih lanaca da li razmišljaju da snize cene, s obzirom da im je bojkot već prvog dana smanjio promet za trećinu, deluju sterilno i potpuno nezainteresovano.
Od pet lanaca koje smo kontaktirali, samo dva su se udostojila da nam bar nešto odgovore. A evo kako izgledaju ti odgovori:

- Poštujemo slobodan izbor svakog potrošača, trudeći se uvek da damo najbolje od sebe - piše u odgovoru iz Kompanije Univerexport.

"DRAGI MAKSI NEĆE TI PROĆI"

Na društvenoj mreži Redit objavljena je fotografija sa natpisom "Dragi Maksi neće ti proći", a na kojoj se na autobuskom stajalištu u Novom Sadu vidi reklama Mega Maxija sa akcijskom cenom pakovanja toalet papira od 16 komada od 199,99 dinara, koje je navodno sniženo sa 699,99 dinara.

Porukom se aludira da pojedinačni popusti na koje se odlučuju trgovine neće zavarati oči kupcima.
Ipak, uvidom u onlajn katalog ovog velikog trgovinskog lanca vidi se da sniženje, ipak, nije tako drastično. Pomenuto pakovanje toalet papira koje je koštalo 699,99 dinara jeste na sniženju, ali ne košta 199,99, već 349,99 dinara. Ali i popust od 50 procenata nije zanemarljiv.

Ni iz nemačke kompanije "Lidl" nisu bili ništa konkretniji, već su nas, umesto odgovora na pitanje da li će sniziti cene, uputili na saopštenje Udruženja za trgovinu u Privrednoj komori Srbije objavljeno još 30. januara ove godine, dakle dan pre prvog bojkota.

A u tom saopštenju Grupacija trgovaca prehrambenim proizvodima na veliko i malo "deli se zabrinutost potrošača zbog višegodišnjeg kretanja cena, usled koje je građanima narušen životni standard, a privreda opterećena troškovima".

- Proizvodno-prometni lanac funkcioniše kao međusobno povezani ekosistem u privrednom ambijentu jedne države. Trgovci su jedini u tom ekosistemu u neposrednom i svakodnevnom kontaktu sa kupcima i shvatamo da su upravo zbog te pozicije očekivanja kupaca najviše i usmerena upravo prema nama. Uvažavajući pravo potrošača da svoj pritisak usmere prema onom činiocu koga smatraju najodgovornijim, ističemo da problem višegodišnjeg kretanja cena ne može da se reši bez koordinisane aktivnosti države i svih učesnika u proizvodno-prometnom lancu - piše u saopštenju Grupacije.

DUPLO SKUPLJE

Koliko nas trgovci deru pokazuje i primer i kesice majoneza jednog proizvođača koji je 2019. koštao 68 dinara za 200 mililitara. Danas ne samo da je duplo skuplji (135 dinara) nego je i pakovanje manje za 10 mililitara.

Jednostavnim rečima preveden stav Udruženja za trgovinu je da krivci za visoke cene nisu trgovci, već država i svi ostali u tom lancu. I tu se ne zaustavljaju već tvrde da je njihova zarada jedna od najnižih u privredi Srbije, sa prosečnom neto dobiti u maloprodaji od oko 2,8 odsto.

POREĐENJE CENA

Prašak arijel

Srbija 20 evra
Crna Gora 6 do 12 evra
Francuska 7 do 9 evra
Španija 10 evra

Iz svega ovoga da se zaključiti da će potrošači u Srbiji moći da računaju na niže cene samo onda kada nekom proizvodu ističe rok trajanja. Tako, na primer, žvake u jednoj prodavnici, umesto 70 danas koštaju svega 25 dinara, i to zato što im rok trajanja ističe 17. februara 2025. godine!

Savet za borbu protiv korupcije: Javnost treba da bude obaveštena

Prof.dr Miroslav Milićević, predsednik Saveta za borbu protiv korupcije, povodom rada Komisije za zaštitu konkurencije na postupku protiv četiri velika trgovinska lanca zbog sumnje da su se dogovarali o cenama proizvoda, ističe za Kurir da javnost treba da bude obaveštena o toku tog postupka.

- Svaki zakon pa i Zakon o zaštiti konkurencije donosi se prevashodno zbog zaštite javnog interesa. Uzimajući u obzir ovaj postulat, Savet je mišljenja da javnost treba da bude obaveštena dokle su stigli predmetni postupci (da li su na početku ili kraju, i da li se u njima trenutno postupa, odnosno ne postupa). Što se tiče pitanja u vezi sa trajanjem postupka Savet je mišljenja da svaki postupak mora biti sproveden efikasno i u razumnom roku, što je inače jedno od osnovnih načela propisanih procesnim zakonima - kaže Milićević.

On ističe da je jedan od osnovnih mehanizama borbe protiv korupcije obaveštavanje javnosti o sumnjivim pojavama korupcije i o preduzimanju mera na njihovom suzbijanju.