Vest da su istraživanja na britanskom tržištu pokazala da je devet od deset igračaka kupljenih u online prodavnicama – nebezbedno, opet je otvorila pitanje kontrole ispravnosti i kvaliteta online tržišta. Obim internet kupovine povećava se iz godine u godinu, pa sa tim raste i broj prevarenih ili obmanutih kupaca, odnosno onih koji možda i nisu svesni da su kupili rizični ii nebezbedni proizvod.
Period korone drastično je izmenio navike većine svetske populacije, uključujući i one u vezi sa kupovinom. Od 2020. internet trgovina beleži konstantan rast, to se događa i u Srbiji, pa podaci kažu da je svaki drugi internet korisnik u našoj zemlji u prethodna tri meseca bar nešto kupio u online prodavnicama.
Malo je korisnika interneta koji nisu nikad naručili robu iz Kine ili Evrope, ipak iz udruženja zaštitnika potrošača ističu da je u tom slučaju sva odgovornost na kupcima.
- Zakon o zaštiti potrošača primenjuje jedino i isključivo kada se kupuje na teritoriji Republike Srbije. Tako da sve van teritorije Republike Srbije nema primene zakona kada pričamo o nekom procesu reklamacije ili eventualno nekog potraživanja novaca ukoliko je proizvod neisporučen ili nekih nedostataka na proizvodu - kaže Marko Dragić, Udruženje za zaštitu potrošača Vojvodine.
Isti je slučaj i sa naručivanjem robe preko privatnih naloga na Instagramu ili Fejsbuku, ukoliko vam stigne roba lošeg kvaliteta, opasna po zdravlje ili, male su šanse da ćete uspeti da nadoknadite štetu, kažu zaštitnici potrošača. Ipak sa druge strane, kada je u pitanju kupovina preko interneta od registrovanih trgovaca, tu su kupci zaštićeniji.
- Nemojte da, ako ste stradali za 2-3 hiljada dinara, da vas mrzi da to prijavite. Prijavite! Neka bude gomila! Kod kupovine na daljinu postoji pravilo, zakonsko pravilo, da se potrošaču mora uručiti tri stvari. Jedna je ugovor, odnosno ispravo ugovoru. Druga stvar, obavezno je obrazac za odustajanje od ugovora u roku 14 dana. I treća stvar je upustvo za to kako se to pravo koristi i kako se ostvari - kaže Jovan Ristić, Efektiva.
Ukoliko neka od stavki nije ispoštovana, prodavac automatski krši zakon I snosi potpunu odgovornost, kažu zaštitnici potrošača. Međutim, kada je u pitanju kupovina robe iz inostranstva ili preko privatnih naloga na društvenim mrežama, jedino što vam ostaje jeste da se oslonite na ranija iskustva kupaca i nadate se najboljem.
biznis.kurir.rs/Euronews