Šta to znači za građane i kako će se koristiti
Digitalizacija bankarskih usluga obuhvata sada i menice tako da će i one postojati u elektronskom obliku. Plan je da ta usluga bude dostupna već u ovoj godini. Papirne menice će i dalje postojati i moći će da se koriste i registruju posredstvom banaka, kao što je to i sada slučaj.
U Narodnoj banci Srbije (NBS) kažu da ne postoji namera da se ukine korišćenje papirnih menica, već da se radi dalje digitalizacije finansijskih usluga i poslovanja u našoj zemlji omogući da elektronske menice (e-menice) budu još jedan način na koji korisnici mogu da izdaju i prenose menice.
Korisnici koji budu želeli da koriste e-menice moći će da tu uslugu dobiju od banke bez plaćanja posebnih naknada za njenu aktivaciju, a banke će biti u obavezi da prihvate e-menice kao sredstvo obezbeđenja, na primer u slučaju kredita, od onih klijenata koji budu želeli da ih koriste.
E-menice će se popunjavati i koristiti putem posebne korisničke aplikacije (Centralni registar e-menica), kojoj će korisnici pristupati preko svojih naloga elektronskog ili mobilnog bankarstva. Menice će se popunjavati na isti način i kada je dužnik građanin i kada je dužnik preduzeće.
Kada dužnik vrati dug po osnovu kojeg je e-menica izdata, moći će od svog poverioca da u aplikaciji zatraži brisanje te e-menice. Poverilac će moći da zahtev prihvati i da se e-menica izbriše bez plaćanja bilo kakve naknade.
Pored toga, poverilac će i bez zahteva dužnika moći i sam da besplatno izbriše e-menicu po kojoj mu je plaćen dug. Ako poverilac ne bi izbrisao e-menicu po kojoj je plaćen dug, dužnik će moći, kao i sada, da u postupku pred sudom zahteva poništenje menice, a NBS će, kada dobije pravnosnažnu odluku suda o poništenju e-menice, automatski brisati takvu e-menicu.
Naplata duga će se ubrzati, jer će poverilac moći da korišćenjem aplikacije elektronski dostavi nalog za naplatu banci dužnika (dakle, bez obaveze fizičkog odlaska u banku), a banka dužnika će imati obavezu da odgovori na taj nalog u propisanom, relativno kratkom roku, uz naznaku da li je nalog za naplatu prihvaćen i ako je prihvaćen da li je izvršen s računa dužnika kod te banke ili je NBS poslat nalog za prinudnu naplatu. Po prijemu naloga za prinudnu naplatu koji banka dostavi centralnoj banci, blokiranje svih računa dužnika i prinudna naplata obaviće se efikasno i brzo, kao i do sada.
Dužnik će u okviru svog naloga u aplikaciji imati pregled stanja, to jest statusa svih e-menica koje je izdao, što uključuje i podatke o poveriocu kod koga se određena e-menica trenutno nalazi, zatim podatke o tome kako je taj korisnik popunio odnosno dopunio podatke na e-menici koji nisu bili popunjeni prilikom njene registracije i prvog prenosa ili podatke o tome da je poslat nalog za prinudnu naplatu po određenoj e-menici.
(Kurir.rs/Politika)