Građani Srbije imaju obavezu da čuvaju dokaze o uplatama računa za komunalne usluge, struju, kablovsku televiziju, mobilne i fiksne telefone, jer dugovanja za ove usluge zastarevaju u roku od godinu dana. Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije potrošača ističe da je važno čuvati dokaz o uplati u tom periodu, jer to može biti presudno u situacijama kada se pojavi potreba za dokazivanjem izmirenih obaveza.
Iako dugovanja zastarevaju nakon godinu dana, to ne znači da dug ne može biti naplaćen. Potrošači imaju pravo da izbegnu prinudnu naplatu podnošenjem prigovora na vreme. Ukoliko neko tuži potrošača za zastarelo potraživanje i stigne rešenje od izvršitelja, potrošači treba da ulože prigovor u roku od osam dana kako bi zaustavili prinudnu naplatu potraživanja.
Alfirović naglašava da mnogi građani greškom veruju da dug ne može biti naplaćen nakon 12 meseci, ili da odbijanjem rešenja izvršitelja mogu izbeći plaćanje. Međutim, institut zastare se ne primenjuje automatski, već isključivo kada se dužnik pozove na njega u roku od osam dana. U suprotnom, troškovi mogu biti znatno uvećani, a dug prinudno naplaćen.
Građani imaju pravo da upute prigovor na zastarela potraživanja preko izvršitelja sudu, koji donosi odluku da se obustavi naplata. Zakonom o zaštiti potrošača je zabranjeno da se korisnici uslovljavaju naplatom zastarelih potraživanja da bi im bila ponovo uključena usluga, ali se u praksi ipak dešava da javna preduzeća pokušavaju da naplate zastarela potraživanja.
Mobilni i kablovski operateri imaju pravo da prekinu pružanje usluge korisnicima koji dva meseca nisu platili račun, ali nakon izmirenja duga, usluga će biti ponovo aktivirana. Ukoliko je prošlo godinu dana i potraživanje je zastarelo, operateri nemaju pravo da uslovljavaju korisnika naplatom da bi im ponovo uključili uslugu.
Kurir.rs/Republika