Za otvaranje kol-centra potrebno je da imate 3.000 evra, adekvatan prostor i radnike koji su strpljivi da oko dva meseca čekaju da se formira baza stalnih klijenata. Mnogima se isplati. O tome svedoči i podatak da ih je u Beogradu otvoreno 218, od čega trećina ove i prošle godine.
Nije to posao gde se samo drži slušalica, razgovara i daje poneka informacija. Kol-centri su postali ozbiljan biznis.
Plata u nekima veća je i od profesorske i lekarske, 2.500 evra. Mnoge kompanije ih imaju u svom sastavu, a neki se osnivaju kako bi ih angažovale druge firme.
Kol-centara je sve više i zato što raste onlajn kupovina.
"Kol-centri su možda nekako potrebniji nego ranije kada su ljudi morali da odu u prodavnicu i da pitaju. Sigurno su i neke kompanije zatvorile prodavnice, smanjile troškove iznajmljivanja prostora, neke logistike, a gledali da se više okrenu ka kol-centru i onlajn prodaji", kaže Luka Milinković, stručnjak za informacione tehnologije.
U Beogradu je registrovano čak 218 kol-centara, podaci su APR-a, a trećina je otvorena u toku ove i prethodne godine. Najbrojniji su na Novom Beogradu i Paliluli.
Vlasnici iz SAD, Velike Britanije, s Kipra...
Mnogima su vlasnici stranci, često iz SAD, Velike Britanije, Kipra. Oglašavaju ponude za posao, a konkuriše mnogo kandidata, najviše mladih.
"Da biste bili u kol-centru morate da baratate informacijama koje su bitne za biznis, ali ono što je činjenica jeste da morate da poznajete širok spektar određenih usluga i proizvoda. Zato nije jednostavna pozicija, ali može dobro da se zaradi", kaže Marko Vučetić iz "Startuj Infostud".
Veliki broj poslodavaca, napominje Vučetić, oglašava posao posebno posle korona virusa kada su se svi vraćali na rad od kuće, i dodaje da je bilo mnogo oglasa za kol-centre.
Najčešća plata od 75.000 do 150.000 dinara
Nije zarada svuda idealna. Ima operatera koji rade i za 40.000 dinara, ali najčešće su plate u kol-centrima između 75.000 i 150.000 dinara, kaže Vučetić. Uz poznavanje određenog jezika, programa, veštine, zarada može da bude 300.000 dinara. To zavisi od usluge koja se pruža. Takođe, kol-centre imaju i državna preduzeća.
"Na primer za zdravstveno osiguranje, kad pozovete vama se javi doktor ili lekar, a ne neko tamo u kol-centru ko ne zna ništa o tome, nego se javi osoba koja je stručna, fakultetski obrazovana. Negde drugde možda nije potreban taj nivo edukacije, ali zavisi od usluge, a ideja prve linije podrške jeste da vam reši problem koji kao korisnik imate", kaže Milinković.
Za otvaranje kol-centra potrebno je oko 3.000 evra, a za prve ozbiljnije klijente oko dva meseca, kažu upućeni. Iskustva stručnjaka pokazuju da se zaposleni u kol-centrima zadrže u proseku dve godine, ako izostane napredovanje u firmi.
(Kurir.rs/RTS)