Većina građana EU smatra da su uređaji proizvedeni pre dvadeset godina trajali duže. Istraživanja su potvrdila da se većina proizvoda najviše kvari između druge i treće godine, baš kada istekne obavezna zakonska garancija od dve godine.
Upravo zato je važno da je na nivou ovog zajedničkog tržišta obezbeđena stroga zabrana ugrađenih kvarova i velike kazne od najmanje četiri odsto godišnjeg prometa. Kako je izjavila hrvatska evroparlamentarka Biljana Borzan na konferenciji za novinare održanoj povodom rezultata završnih pregovora o zakonu o jačanju potrošača u zelenoj tranziciji, ovo je veliki korak za sve građane EU.
- Godinu dana pošto sam napisala prvi tekst zakona završili smo pregovore. Rezultat je značajna promena o oblasti zaštite potrošača i nepoštenih poslovnih praksi koja će našim građanima olakšati život i omogućiti uštede - rekla je ona.
Opšte zabrane za proizvođače
Deo u vezi s kojim su se vodile najveće rasprave jesu zabrane ugrađenih kvarova uređaja jer su pojedine države članice htele da zaštite svoju industriju. Borzanova kaže da tu nije bila spremna ni na kakve kompromise jer, kako je objasnila, "ako vrata ostanu imalo odškrinuta, industrija će naći načina da zaobiđe pravilo".
- Presude protiv "Epla, "Samsunga", "Nintenda" i sličnih kompanija na nacionalnom nivou nisu uticale na njihovo poslovanje u čitavoj EU, zbog čega mislimo da su jaka zabrana i propisi ključni - kaže Borzanova.
Osim opšte zabrane, novi propisi su zabranili ažuriranja koja negativno utiču na uređaj, predstavljanje ažuriranja kao neophodnih ako to nisu, lažne tvrdnje da uređaj neće dobro raditi ili će se pokvariti ako se ne koriste rezervni delovi.
Nove oznake na proizvodima
- Čak 78 posto naših građana smatra da na uređaju treba da bude istaknuto koliki im je rok trajanja. Na uređajima će se nalaziti broj godina za koje proizvođač garantuje da će proizvodi raditi bez greške. Takođe će imati oznake na kojima će biti naznačeno da je garancija za sve proizvode dve godine. Inače su istraživanja pokazala da 60 odsto građana EU ne zna da imaju pravo na garanciju iako bi trebalo da im trgovci to kažu. Ja svaki dan dobijem makar jedno pitanje građana o garancijama. Uz obavezne oznake u trgovinama će biti i veliki posteri koji će podsećati građane na njihovo pravo - kaže Borzanova.
Kurir.rs/ Politika