Slušaj vest

Ovome je prethodilo više od dve nedelje štrajkova upozorenja.

Na kraju je postignut kompromis o kolektivnom ugovoru na duže razdoblje, s nekoliko faza povećanja. No, od aprila 2025. godine kreće sledeća faza planiranih povećanja za gotovo milion zaposlenih.

To znači da oko 930.000 zaposlenih u nemačkom građevinskom sektoru može da računa na redovna povećanja plata. Sindikat IG BAU i poslodavci dogovorili su zajednički predlog s trajanjem od tri godine.

Veće plaće u građevinskoj industriji

Glavni cilj: na kraju trogodišnjeg razdoblja postići će se potpuno izjednačavanje plata na istoku i zapadu zemlje. U prvoj fazi sve su mesečne plate povećane paušalno za 230 evra, te dodatno za 1,2 odsto na zapadu i 2,2 odsto na istoku. Izuzetak je bila Platna grpa 1 (Lohngrupa 1) ujedno i najniža grupa, gde je povećanje od 2,2 odsto bilo na nacionalnom nivou.

Sada sledi druga faza povećanja plata. Konkretno, od aprila 2025. godine:

  • Na zapadu plate rastu za 4,2 odsto
  • Na istoku povećanje iznosi 5,0 odsto
  • Izuzetak: za Lohngrupu 1 povećanje će iznositi 5,0 odsto u celoj zemlji
  • Najniža satnica tada će iznositi 15,27 evra

Godinu dana kasnije, od aprila 2026, plate na zapadu ponovno će porasti za 3,9 odsto, dok će na istoku u potpunosti biti izjednačene sa platama na zapadu.

Primeri: Ko je dosad na istoku Nemačke zarađivalo 3.000 evra, od aprila će imati 3.150 evra. Na zapadu će plata porasti sa 3.000 na 3.126 evra.

Celokupni kolektivni ugovor za građevinski sektor vredi do 31. marta 2027. godine.

evri.jpg
Foto: Shutterstock

Platne grupe (Lohngruppen) u građevinskom sektoru

Ukupno postoji šest različitih platnih grupa:

Lohngrupa 1: Radnici, pomoćnici na mašinama

Lohngrupa 2: Kvalifikovani radnici, mašinski operateri, vozači

Lohngrupa 3: Kvalifikovani radnici, rukovatelji građevinskim mašinama, profesionalni vozači

Lohngrupa 4: Specijalizirani kvalifikovani radnici, rukovatelji teškim strojevima

Lohngrupa 5: Predradnici, vođe timova na mašinama

Lohngrupa 6: Glavni predradnici, majstori građevinskih mašina

BiznisKurir/Fenix-magazin