Nema toga ko nije čuo za neku trgovačku "navlakušu" za potrošače kako bi ih privoleli da baš u njihovim prodavnicama kupe to što im treba. Posle supermarketa, koji odavno koriste razne fore za privlačenje mušterija, sada se i proizvođači raznih drugih stvari služe sličnim cakama kako bi privukli kupce.

Tako dolazimo do primera proizvođača vrata koji su smislili način da pobede konkurecniju tako što na svom sajtu istaknu jednu cenu, ali kad kupac dođe na "lice mesta" tu ga sačeka neprijatno iznenađenje, odnosno cena veća za trećinu.

- Hteli smo da naručimo vrata za kupatilo i danima smo suprug i ja razgledali različite sajtove i odlučili se za jedna od 35.500 dinara. Pozvala sam telefonom da pitam da li mogu majstori da dođu da uzmu mere da bi napravili vrata i saznala da moram doći u radnju da potpišem ugovor i dam avans u iznosu od 30 odsto vrednosti porudžbine - započine priču Novobeograđanka I. P.

U razgovoru telefonom sa prodavcima vrata saznala je da u cenu od 35.500 dinara ne ulazi ugradnja, koja se doplaćuje 7.000 dinara.

- I pored toga odlučili smo da ih kupimo. Na putu do prodavnice pogledala sam ih još jednom na sajtu i primetila da nemaju prag, a nama trebajer ga stara vrata imaju. Čim sa ušla pitala sam prodavca da li vrata imaju prag i ispostavilo se da nemaju i da ako mi treba može da se napravi, ali to košta još 5.000 dinara - priča sagovornica Kurir Biznisa.

beograd-dinari.jpg
Shutterstock 

 No, ispostaviće se brzo, ni to nije bio konačni troškovnik.

- Kada sam shvatila da se cena dramatično povećava priupitala sam i da li u tu cenu ulazi demontaža starih vrata, što se podrazumeva kad se radi zamena prozora. Dobila sam odgovor da stara vrata moramo sami da skinemo, a ako hoćemo da ih skinu majstori koji montiraju nova, to mora da se plati najmanje još 1.500 dinara. Iako sam dala kaparu, srećom nisam potpisala ugovor, zahvalila sam se prodavcu i tražila avans nazad. Vratio mi je novac bez problema i priznao da je to stvarno preskupo, da se proizvođači koriste raznim marketinškim trikovima i da se zato na sajtu prećutkuju neke stvari, ali da on tu ništa ne može - zaključuje I. P.

POTROŠAČ MORA DA BUDE INFORMISAN O SVEMU

Zoran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača Srbije (NOPS) kaže za Kurir da sa stanovišta zakona potrošač mora da bude informisan o svemu.

- Ako su vrata na sajtu prikazana bez praga i bez okova onda su to samo vrata. Prag nije obavezan. Potrošač mora da bude informisan s svemu, da mu se pre kupovine raščlani šta ulazi u cenu, a šta ne. Ako neko kupuje vrata i ima kuma koji zna da ih montira njemu ne treba ugradnja. Zakon kaže da svaka stavka mora biti jasno iskazana. Ako kupite vrata ne kupujete ugradnju, niti prag, jer nekima on ne treba, a ko ima novu kuću ne treba mu demontaža. Na nekim sajtovima piše u cenu je uključeno to, to i to, a na nekima ne. To je tako - objašnjava Nikolić.

 Sličnu situaciju je imao i gospodin B. B. iz Borče pre nekoliko godina koji je naručio najjeftinija vrata koja je pronašao, ali su ga na kraju koštala kao Svetog Petra kajgana.

- Ispostavilo se da na vratima nema ni brava, ni kvaka, a morao sam da platim i pur penu kojom su ih ugrađivali. Na kraju su mi došla za trećinu skuplja od početne cene - kaže B. B.