Slušaj vest

Kvalitet proizvoda poznatih svetskih prehrambenih kompanija "Pepsiko", "Nestle" i "Unilever" nije isti u bogatim i siromašnim zemljama, a da stvar bude još gora u siromašnim zemljama ovi proizvodi su toliko loši da nisu ni zdravi za upotrebu.

Na ovu prevaru ukazala je neprofitne organizacija Inicijativa za pristup hrani (ATNI) čiji su eksperti radili analizu kvaliteta proizvoda i došli do zaključka da su proizvodi koje ove kompanije prodaju u zemljama sa niskim prihodima manje zdravi u poređenju sa produktima koje plasiraju u bogatim zemljama.

Organizacija je za analizu koristila sistem ocenjivanja "Helt Star Rejting" koji rangira proizvode na skali od jedan do pet u zavisnosti od toga koliko su zdravi. Ocena iznad 3,5 se smatra zdravim izborom, a petica je najviša ocena.

NEZDRAVA HRANA UZROK GOJAZNOSTI

Industrijski prerađena hrana igra sve veću ulogu u porastu gojaznosti širom sveta. Svetska zdravstvena organizacija procenjuje da više od milijardu ljudi pati od prekomerne težine. Svetska banka procenjuje da 70 odsto gojaznih osoba živi u zemljama koje imaju niske i srednje prihode.

Eksperti su zaključili da prosečna ocena za proizvode globalnih prehrambenih kompanija koji se prodaju u državama sa niskim prihodima iznosi 1,8, dok su njihovi proizvodi koji se prodaju u bogatijim zemljama dobili prosečnu ocenu 2,3.

shutterstock-2177952615.jpg
Shutterstock 

- Najveće svetske prehrambene kompanije kao što su "Pepsiko", "Nestle" i "Unilever" u zemljama s niskim prihodima prodaju proizvode koji su manje zdravi u poređenju sa produktima koje plasiraju u bogatijim zemljama - navodi se u izveštaju ATNI koji je objavljen 7. vovembra 2024.

Iz te organizacije su naglasili da su dobili tako nisku ocenu jer nisu zdravi.

- Jasno je da to što kompanije prodaju u najsiromašnijim zemljama sveta nisu zdravi proizvodi - naveli su iz organizacije ATNI za Rojters.

Britanska agencija navodi da je "Nestle" odgovorio na izveštaj saopštenjem u kome se navodi da je kompanija posvećena povećanju prodaje nutritivno bogatijih proizvoda, dok je portparol "Pepsika" odbio da komentariše tvrdnje iz izveštaja.

KVALITET PREMA DOMAĆIM STANDARDIMA

Ekonomista Aleksandar Stevanović kaže da kvalitet proizvoda koji izvoze svetske kompanije zadovoljava lokalne standarde.

- To je do nas, nije do tih kompanija. Nije tačno da razvijene zemlje imaju bolje proizvode, EU ima, ali u SAD su toliko loši standardi kvaliteta da mogu da porodaju šta god hoće. To je stvar našeg zakonodavstva i te kompanije poštuju zakonski minimum. Mislim da nas pogrešno procenjuju smarajući nas indijancima i da bi mogli da izgube tržište. Što se tiče toga da su cene proizvoda kod nas mnogo veće nego u razvijenijim zemljama to je zato što mi nismo deo velikog tržišta. Uvozi se u manjim serijama, troškovi logistike su veći, loša je konkurencija u maloprodaji i zato plaćamo više nego u zemljama koje su dva ili tri puta bogatije od nas - objašnjava Stevanović.

 Marko Dragić, savetnik u Nacionalnoj organizaciji za zaštitu potrošača Srbije (NOPS) kaže da se države rangiraju na zemlje prvog, drugog i trećeg reda.

marko-dragic-nops.jpg
Privatna Arhiva 

 - Kada je u pitanju kvalitet proizvoda mi smo država drugog ranga. Evropska unija ima jedinstven pravilnik o kvalitetu proizvoda zahvaljujći kome su najkvalitetniji proizvodi u najrazvijenijim zemljama. Njihov pravilnik je zahtevniji i proizvođači to poštuju, dok države koje nisu članice EU imaju drugačije pravilnike. Svi proizvođači koji izvoze proizvode u Srbiju izvoze ih u skladu sa domaćim pravilnikom i da bi dobili kvalitetniji proizvod moramo da menjamo pravilnik - ističe Dragić.