Nekretnine

Vodič za elektronski upis vlasništva nekretnina: Od 1. januara više neće morati da se ide na šalter

Shutterstock Šta će biti sa objektima koje građani ne prijave
Građani će od 1. januara 2026. moći da elektronski upišu vlasništvo putem aplikacije RGZ-a – bez šaltera, advokata i suđenja.

Novi zakon o katastru – omogućava digitalan upis svojine, priznaje stare isprave i uvodi sertifikaciju stručnjaka. Upis bez šaltera i papirologije.

Stupio je na snagu novi Zakon o izmenama i dopunama Zakona o državnom premeru i katastru, koji donosi velike olakšice za građane i omogućava lakši upis prava svojine po starim ispravama.

Najvažnija novina je uvođenje konvalidacije – postupka kojim se priznaje pravna važnost starih isprava koje imaju formalne nedostatke, ali jasno dokazuju vlasništvo.

U praksi, to znači da će nekoliko desetina hiljada starih isprava – koje su do sada mogle biti priznate samo sudskim putem – sada moći da se reše jednostavno, brzo i digitalno, bez dodatne papirologije i čekanja.

Elektronski upis preko aplikacije RGZ-a

Građani će zahtev moći da podnesu elektronski, putem aplikacije Republičkog geodetskog zavoda (RGZ), koja će biti dostupna na sajtu RGZ-a od 1. januara 2026. godine.

Upis vlasništva biće moguć:

- bez odlaska na šalter,

- bez angažovanja advokata,

- i čak putem mobilnog telefona.

Kada su uslovi ispunjeni, katastar je obavezan da u roku od pet radnih dana sprovede upis, dok se rešenje može preispitati u roku od godinu dana.

Novi zakon uvodi i sertifikaciju profesionalnih korisnika – advokata, notara i geodetskih organizacija koji rade u sistemu katastra.
RGZ će izdavati posebne sertifikate o stručnoj osposobljenosti, čime se dodatno jača povrenje, profesionalizam i transparentnost u radu sa građanima.

Istovremeno, propisane su strože kontrole i kazne, uključujući trajnu zabranu rada i oduzimanje licence u slučaju ponovljenih teških prekršaja.

Kako izgleda elektronski upis – u 5 koraka

Prijavite se na portal Republičkog geodetskog zavoda (RGZ).

Otpremite digitalne kopije svojih isprava (ugovore, rešenja, potvrde).

Unesite osnovne podatke o nepokretnosti i svom identitetu.

Potvrdite prijavu i sačekajte obaveštenje o statusu predmeta.

U roku od pet radnih dana, dobijate rešenje o upisu – elektronskim putem.

Građani će, po potrebi, moći da zatraže pomoć od licenciranih stručnjaka, čiji će spisak biti javno dostupan na sajtu RGZ-a.

Biznis Kurir