retki modeli nemaju gde

ČUVENI OLDTAJMER PRINUDNO ISELJEN IZ GARAŽE: Ni posle godinu dana nema rešenja za vrednu kolekciju od 100 automobila, neki stari i po 100 godina

Strahinja Babović

Čuveni Muzej automobila prinudno je, zbog restitucije, iseljen iz garaže smeštene u Ulici majke Jevrosime prošle godine 8. februara, gde se nalazio 30 godina. Nova lokacija za udomljavanje oldtajmera trebalo je da bude ispod Brankovog mosta, međutim, usled nemogućnosti da se taj prostor uredi, atraktivni Muzej i posle godinu dana nema svoje mesto.

Od Muzeja, koji je bio i značajna turistička atrakcija Beograda ostalo je ime na prvoj srpskoj garaži iz 1929. godine, kojoj je posle iseljenja oldtajmera ponovo vraćena stara namena. Ali, natpis da se ovde nalazi muzej i dalje stoji.

Zaključkom Vlade iz 2020. godine odlučeno je da se prostor ispod Brankovog mosta u Bulevaru Mihajla Pupina nameni za potrebe Muzeja. Međutim, početkom 2022. godine na osnovu zaključaka Instituta za ispitivanje materijala i konstrukcija prihvaćeno je da je nemoguće rekonstruisati objekat i da nije moguća izgradnja novog na postojećoj lokaciji, usled bezbednosnih, urbanističkih i građevinsko-arhitektonskih ograničenja. Zdanje iz 1929. godine, u kome su se poslednjih 30 godina čuvali vremešni četvorotočkaši, vraćeno je starim vlasnicima u postupku restitucije.

Foto: Kurir/Ž. M.

Retki modeli

Kolekcija obuhvata modele i automobile od pedesetih do sedamdesetih godina prošlog veka, među kojima se izdvaja prvi sportski luksuzni auto - "jaguar MK2" IZ 1963. godine. U zbirci se nalazi i popularni "ford T" iz 1925. godine koji je, između ostalog, i prvi automobil izrađen u velikoj seriji, na montažnoj traci. Nažalost, danas su ovi automobili rasejani po prestonici.

Zbirku muzeja sačinjava blizu 100 automobila, među kojima su veoma retki primerci. Muzej takođe poseduje i zavidnu kolekciju naučne i stručne literature o automobilizmu, vozačke dozvole, prve saobraćajne propise i zakone, registarske tablice, alate, snimke i fotografije. Tu su i vitrina sa ličnim stvarima Sretena Kostića, prvog šofera u Srbiji, table stare benzinske pumpe, među kojima je najinteresantnija "Kod slepog šofera" Bože Tvrdišića.

Polovina automobila iz ove vredne kolekcije, čiji je većinski vlasnik bio nekadašnji ministar kulture Bratislav Braca Petković, čuva se po privatnim garažama u gradu, dok je ostalih 25 automobila smešteno u hangarima Nacionalne vozačke akademije kod Pećinaca.

Objekat u Majke Jevrosime je 1997. proglašen spomenikom kulture. To znači da njegov vlasnik mora da sačuva autentičnu spoljašnjost objekta.

BiznisKurir/Novosti