pokušavaju da se oporave

PROPAO NAJVEĆI DIL U AUTOINDUSTRIJI: Ne žele saradnju sa kompanijom koja je u kanalu i već joj fali 9.000 radnika

Shutterstock

Nisan je otkazao pregovore o spajanju sa Hondom, čime su propali planovi za stvaranje trećeg najvećeg proizvođača automobila na svetu.

Odluka dolazi u vreme kada Nisan pokušava da se oporavi od finansijske krize i smanji troškove, a Honda se, s obzirom na veliku tržišnu vrednost, sve više zabrinula zbog lošeg napretka Nisana u njegovom procesu restrukturisanja.

Iako su pregovori prvobitno započeti sa namerom da se stvori ravnopravno partnerstvo, razlike u stavovima o kontroli kompanija i druge nesuglasice dovele su do prekida razgovora.

Deonice Nisana pale više od 4% nakon izveštaja o otkazivanju pregovora, a deonice Honde su skočile više od 8%, što je signaliziralo olakšanje investitora zbog obustave spajanja.

Ovaj razvoj događaja ostavlja Nisanu ozbiljna pitanja o njegovoj sposobnosti da samostalno izađe iz trenutne krize i sprovede plan oporavka, koji uključuje smanjenje broja zaposlenih i kapaciteta.

U decembru su planirali spajanje nakon kog bi nastalo preduzeće "teško" 52 milijarde dolara, što ste mogli čitati na Biznis Kuriru, klikom ovde.

Honda, drugi po veličini proizvođač automobila u Japanu, i Nisan, treći po veličini, prošle godine su saopštili da vode pregovore o spajanju, planirajući da stvore trećeg najvećeg proizvođača automobila na svetu prema prodaji, kako bi se ojačali u industriji koja se suočava sa velikom pretnjom kineske kompanije BYD i njene ekspertize u električnim automobilima.

Međutim, pregovori su postali komplikovani zbog rastućih razlika između dve strane, prema rečima dvoje ljudi upoznatih sa situacijom, koji su želeli da ostanu anonimni jer nisu imali ovlašćenje za razgovor sa medijima.

Honda je istraživala mogućnost da Nisan postane njen podružnica, rekao je jedan od izvora, dodajući da bi takav aranžman bio u suprotnosti sa početnim duhom pregovora, koji su prvobitno zamišljeni kao spajanje ravnopravnih partnera.

– Vesti koje kažu da Nisan nije želeo da bude podružnica Honde ukazuju na to da je kontrola bila sporna tema. Bez mogućnosti da ima kontrolu, Honda se povukla – rekao je Kristofr Rihter, analitičar za automobile u japanskoj brokerskoj kući CLSA.

Portparol Nisana izjavio je da izveštaj japanskog lista Nikei nije zasnovan na informacijama koje je kompanija zvanično objavila i da planira da finalizuje svoj budući pravac do sredine februara, kada će o tome obavestiti javnost.

Portparol Honde izjavio je da nisu primili nikakvu informaciju od Nisana o povlačenju iz memoranduma o razumevanju u vezi sa radom na spajanju.

Ko će biti gazda?

Ovaj razvoj događaja postavlja nova pitanja o tome kako će Nisan, koji je teško pogođen krizom, uspeti da preživi bez spoljne pomoći. Nisan je u sredini plana za oporavak, sa ciljem da smanji 9.000 radnih mesta i 20% globalnih kapaciteta.

Honda, sa tržišnom vrednošću gotovo pet puta većom od Nisana, bila je sve zabrinutija napretkom svog manjeg rivala u procesu oporavka, rekao je drugi izvor.

Pregovori o povezivanju poklopili su se sa potencijalnim porezima koje je mogao uvesti američki predsednik Donald Tramp. Porezi na uvoz u SAD iz Meksika bili bi bolniji za Nisana nego za Hondu ili Tojotu, koje imaju pogone u SAD, smatraju analitičari.

Nisan je teže pogođen od drugih proizvođača automobila zbog prelaska na električna vozila (EV), jer se nikada nije potpuno oporavio od krize koja je započela hapšenjem i uklanjanjem bivšeg predsednika Karlos Gosna 2018. godine.

Nisanov dugoročni partner u savezu, francuski Reno, rekao je da bi principijelno bio otvoren za spajanje sa Hondom. Francuski proizvođač automobila poseduje 36% Nisana, od čega 18,7% kroz francuski trust.

Međutum, Micubiši, kao manji partenr Nisana, nije bio za spajanje.

biznis.kurir.rs/FT