CENE U SRBIJI VEĆE NEGO U NEMAČKOJ! Potrošači pozvani da danas kažu NE kupovini u 5 najvećih trgovinskih lanaca
Da sa cenama u srpskim trgovinskim lancima nešto ozbiljno nije u redu i da je stoga opravdano nezadovoljstvo potrošača, pokazuju i zvanični statistički podaci prema kojima građani Srbije, pretežno poljoprivredne zemlje, skuplje plaćaju mleko, sir, jaja, ulje i masti nego građani Nemačke i drugi žitelji Evropske unije.
Obuzdajte gramzivost
Podaci Eurostata za 2023. godinu pokazuju da su potrošači u Srbijimleko, sir i jaja plaćali 12,1 odsto više nego stanovnici EU, i 9,2 procenta više nego kupci u Nemačkoj. Takođe, za ulje i masti smo izdvajali 12,3 odsto više novca nego Nemci, dok smo u odnosu na prosek u EU ove proizvode plaćali 5,9 odsto skuplje.
Upravo zbog ovih apsurdnih razlika u cenama udruženja potrošača pozvala su građane u Srbiji da danas bojkotuju pet najvećih trgovinskih lanaca u Srbiji i jasno im stave do znanja da "tako više neće moći" i da obuzdaju svoju alavost kad je reč o džepu kupaca. I Komisija za zaštitu konkurencije prošle godine je stavila pod lupu najveće trgovinske lance zbog sumnje da su se dogovarali o cenama prehrambenih proizvoda.
Istini za volju, srpski trgovci nisu izuzetak, jer se slično ponašaju i njihove kolege širom Balkana, zbog čije preterane gramzivosti su tamošnji potrošači rešili da im "pokažu zube" i bojkotuju ih.
Velike trgovinske marže
Građani Srbije plaćali su neke proizvode i do 34 odsto više nego Nemci, a to što su srpske čokolade jeftinije u Čikagu u SAD nego u Srbiji, kako tvrdi ekonomista Aleksandar Stevanović, ukazuje na velike trgovinske marže.
- Trgovinske marže u Srbiji su veće nego u Čikagu i zato se to desi. Možda za neke stvari jesu dobavljači krivi, ali visoke marže guraju cene naviše. Moguće je da su trgovci iz straha od inflacije povećali neke cene, ali inflacija je ukočena i više nema nijednog osnova za povećanje cena. Ceo proces je takav da imamo premalo prodajnih lanaca, malo smo tržište. Mi nemamo ekonomiju obima jer je naše tržište jedno 400 puta manje od tržišta EU i gro naših nabavki je iz inostranstva - kaže Stevanović.
On dodaje da je bojkot velikih trgovinskih lanaca najbolje rešenje.
- Bojkot je savršena logika sa strane potrošača i bojkot treba da bude svaki dan, a ne samo jedan dan. I to će sigurno dati rezultate, jer ništa ne boli kao kad nekoga udarite po novčaniku. Kako je nas bolelo tako će i njih boleti kad zavučete ruku malo dublje u džep nego što bi trebalo - naglašava Stevanović.