Za Nortvolt AB, švedski startap koji je postao pokazni primer za evropsku budućnost električne vožnje, put do kolapsa započeo je u junu kada je BMW AG otkazao narudžbinu vrednu više milijardi evra.
Tada je malo ko video značaj tog poteza, koji je zapravo započeo odbrojavanje koje će kulminirati podnošenjem zahteva za poglavlje 11 manje od šest meseci kasnije. Northvolt se trudio da održi finansiranje, ali kako je nemačka automobilska industrija zapadala u vlastitu krizu, postalo je jasno da će narudžbine presušiti.
Firma je na izgubljeni prihod odgovorila smanjenjem planova širenja i smanjenjem broja radnih mesta. Do trenutka kada je poslednji pokušaj hitnog plana propao, investitori koji su uložili 10 milijardi dolara otkrili su da je preostalo samo 30 miliona dolara gotovine.
Northvoltovo podnošenje zahteva za zaštitu od bankrota u SAD-u, objavljeno u četvrtak, označava jedan od najvećih problema za evropsku industriju u odnosu na jeftiniju i spretniju kinesku i južnokorejsku konkurenciju. Sledećeg dana, suosnivač i glavni izvršni direktor Peter Karlson, koji je pre samo godinu dana trubio o Northvoltu kao mogućem kandidatu za IPO, podneo je ostavku i upozorio Evropsku uniju na opasnost od zaostajanja u zelenim projektima.
Firma treba čak 1,2 milijarde dolara za finansiranje svog novog poslovnog plana, rekao je Carlsson, dodajući da ćemo "žaliti za 20 godina ako ne pokrenemo prelaz" na čiste tehnologije.
Financial Times je u subotu izvestio da će fondovi kojima upravlja Goldman Sachs Asset Management krajem godine otpisati gotovo 900 miliona dolara. Investicija je bila manjinska "putem vrlo diversifikovanih fondova", rekao je Goldman u saopštenju poslatom e-poštom, dodajući da njegovi portfoliji "imaju ograničenja koncentracije kako bi se ublažio rizik".
Jedan predstavnik fonda, koji je tražio da ostane anoniman razgovarajući o privatnim stvarima, rekao je da su bili šokirani brzinom kojom je Northvolt potrošio svoje milijarde. Još u julu, investitor je bio uveren da će dobiti povrat, ali to se promenilo početkom avgusta nakon što je dobio poziv od jednog od vlasnika Northvolta, koji je upozorio da bi proizvođač baterija mogao ostati bez novca do septembra.
Razmere kašnjenja i loši proračuni za izgradnju i građevinske projekte ostali su skriveni, rekao je investitor, prepričavajući kako su Excel modeli i slajd dekovi korišćeni da se prikrije koliko je blagajna postala prazna.
Švedska firma sada se suočava sa zadatkom restrukturiranja, sa fokusiranijim poslovanjem koje će proizaći iz procesa iz poglavlja 11.
Sada je postalo očigledno koliko su Nortvolt i njegovi finansijeri pogrešno procenili situaciju pre godinu dana. Prošle jeseni firma je pozvala investicione banke da se prijave za uloge u inicijalnoj javnoj ponudi koja je mogla proceniti proizvođača baterija na 20 milijardi dolara, izvestio je FT.
biznis.kurir.rs/SEEbiz