Inditex SA je možda najveća modna kompanija za koju nikada niste čuli. To je španska firma vredna 183 milijarde dolara koji stoji iza globalne maloprodajne kompanije Zara – brenda poznatog po brzoj isporuci odeće direktno sa modnih pista i pristupačnih cena.
Zara je jedan od najuspešnijih svetskih trgovaca na malo i najveća kompanija u Španiji. Dok matična kompanija Inditex takođe poseduje prodavnice kao što su Massimo Dutti i Pull&Bear, Zara je bez sumnje njen najvredniji brend i čini 72 odsto ukupne prodaje Inditex-a.
Zara je sinonim za ono što se naziva „brza moda“ i sa rivalom kompanijom H&M uticala je na to koliko i kako razvijeni svet razmišlja o kupovini odeće – kupuje se više i nosi kraće. A posledice po životnu sredinu su katastrofalne. Modna industrija je odgovorna za značajnu količinu emisije ugljenika i plastičnog otpada.
Kako je Zara postala gigant?
Zarin ključ je u logistici. Za razliku od drugih kompanija koje zavise od fabrika u Aziji (gde posluje i Zara), većina robe proizvodi se „lokalno“ – u Portugalu, Maroku i Turskoj. Sve što se proizvede, šalje se u Španiju, a odatle širom sveta.
Zahvaljujući timu menadžera koji „love“ trendove, kompanija za šest nedelja dizajnira novi komad i plasira ga u prodavnice kojih, zahvaljujući dobroj logistici ima više od ostalih rivala. Plus, radnje su veće, da bi kupci mogli da isprobaju odeću.
Naime, Zara je shvatila da rast popularnosti Shein-a i Temu-a, kineskih kompanija koje nude još jeftiniju robu preko onlajn kataloga, može da iskoristi u svoju korist. Približavanjem kupcima i omogućavanjem da u radnji, „uživo“ isprobaju nove komade.
Takođe, Zara koristi „kupce“ kao modele za svoju robu, sa pomalo neobičnim marketinškim kampanjama koje se ne oslanjaju na poznate modele ili glumce već na običan svet (i poneku princezu koja voli da nosi Zarine komade).
Sve to dovelo je do toga da Zarin glavni protivnik – H&M – stoji mnogo lošije od španskog giganta. Zara je 2024. zaradila oko 40 milijardi dolara, H&M duplo manje.
Zara i izazovi
Ali, današnji izazovi dolaze manje u vidu borbe za udeo na tržištu, a više u balansiranju razarajućeg uticaja modne industrije na životnu sredinu i rastuće baze konkurencije od strane rivala kao što su Shein i Temu.
Kineske kompanije su jeftinom ponudom promenile igru i mnogi su se prebacili na njih. Takođe, ove kompanije su manje odgovorne prema životnoj sredini od zapadnih kompanija koje odgovaraju kako društvu tako i investitorima.
Brza moda utiče sa nekih 20 odsto emisija štetnih gasova na životnu sredinu, a čak 300 miliona tona plastike koja svake godine „zagadi“ planetu dolazi iz modne industrije. To su milijarde kilograma otpada godišnje.
U pokušaju da se izbori sa tim, Zara je obećala da će smanjiti emisije štetnih gasova za 50 odsto do 2030. i da će do 2040 imati nula emisija. Da li je to dovoljno, ostaje da se vidi.
BiznisKurir/Bonitet