Poslednjih meseci sve je učestalija pojava da proizvođači povlače proizvode iz prodaje zbog raznoraznih rizika po ljudsko zdravlje, opasnosti od povreda i požara, hemijskih rizika, gušenja i slično.
Naročito je na tržištu Srbije mnogo igračaka i drugih predmeta i odećem najčešće poreklom iz Kine, koji su nebezbedni za decu. A pošto veliki broj kupaca nabavi opasne proizvode pre nego se proizvođači oglase i priznaju da ih povlače sa tržišta, pitanje koje se postavlja je od koga oni, koji su već pretrpeli štetu, mogu da traže nadoknadu.
Advokat Dejan Dubajić iz advokatske kancelarije Dubajić objašnjava za Kurir da ukoliko potrošač pretrpi povrede ili drugu štetu od proizvoda za koji je proizvođač priznao da je nebezbedan i zbog toga ga povukao sa tržišta ima pravo na naknadu štete.
- Zakon o zaštiti potrošača štiti građane u tim situacijama i oni imaju pravo na naknadu štete. Nezahvalno je govoriti o iznosima kada ne govorimo o konkretnom proizvodu i vrsti štete, ali ako je zbog mehaničkog kvara na proizvodu došlo do povrede potrošač ima pravo na naknada nematerijalne štete i eventualno, ukoliko su nastali troškovi lečenja, ima pravo i na naknadu troškova lečenja - kaže Dubajić.
On dodaje da potrošači na osnovu Zakona o zaštiti potrošača naknadu štete može potraživati od uvoznika ili čak i od trgovca pod uslovom da dokažu da su štetu pretrpeli zbog konrketnog nedostatka koji je proizvod imao.
- Naravno moraju da dokažu i da postoji uzročna veza između nedostatka proizvoda i štete koju su eventualno pretrpeli. Naknadu štete mogu potraživati vansudskim putem, a ukoliko tako ne ostvare pravo na nadoknadu štete uvek im preostaje da zaštitu svojih prava potraže i na sudu. Sve zavisi od toga koji proizvod je u pitanju, da li su usled tog nedostataka pretrpeli nematerijalnu štetu ili su, ukoliko se na primer taj proizvod zapalio u stanu, imali i materijalnu štetu, onda imaju pravo i na naknadu materijalne štete - objašnjava Dubajić.
Da je u slučaju štete nastale zbog proizvoda koji je pušten u promet, a koji je kasnije proizvođač povukao sa tržišta zbog određenog nedostatka, odgovornost pre svega na prodavcu smatra Jovan Ristić iz Udruženja za zaštitu potrošača "Efektiva".
- Kupac se primarno obraća prodavcu jer je primarna odgovornost na njemu jer je on pustio stvar u promet. Pitanje odgovornosti za štetu je malo kompleksnija stvar. Mora da se utvrdi da je šteta stvarno nastala i da se neko ozledio upravo zbog korišćenja tog proizovda. U tom slučaju naravno da ima pravo na naknadu štete i treba da se obrati prodavcu.
- Dobro je probati rešiti problem vansudskim putem, jer ako neko javno objavi da mu je proizvod nebezbedan to znači da je spreman nešto i da plati. Najbolje je sesti i dogovoriti se o naknadi štete bez podnošenja tužbe - ističe Ristić.
Bonus video: