Turističkih agencija registrovanih kao tur operatora u našoj zemlji ima 273. One su u prošloj godini ukupno prihodovale 6,9 milijardi dinara. Prihodi ostvareni u 2022. godini iznosili su 7,4 milijardi dinara, što je znatno više od 2021. kada su dostigli 4,7 milijardi dinara.
Kada govorimo o ostvarenoj dobiti, opšte je poznato da su agencije tokom prve pandemijske godine (2020) poslovale u minusu, i to čak 429 miliona dinara. Nakon toga turizam je krenuo da se oporavlja, pa je ostvarena dobit u sektoru tur operatora u 2021. godini iznosila 183 miliona dinara, u 2022. godini 577,6 miliona, a prošle godine – 626,5 miliona dinara.
Najbolji poslovni rezultat tokom prethodne godine, prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, imala je firma Super Tours iz Beograda, koja je ostvarila dobit od 77,5 miliona dinara. Ova firma zapošljava 15 radnika, specijalizovana je za đački i omladinski turizam, a poslednjih godina prepoznatljiva je po programima Super Raspust.
Na svom sajtu navode da je u pitanju najveći dečji kamp u Evropi ”namenjen deci od četiri do 15 godina koji se sprovodi tokom letnjeg i zimskog raspusta na najlepšim planinama Srbije, kao i na moru u Grčkoj”.
Druga firma po uspehu u ovoj delatnosti tokom 2023. godine bila je agencija Oktopod sa ostvarenom dobiti od 47,3 miliona dinara. Godinu dana ranije, ova firma koja zapošljava 37 radnika poslovala je nešto bolje, ostvarivši dobit od 58,6 miliona dinara. Agencija stara 25 godina poznata je po aranžmanima u Grčkoj, ali i turama po evropskim gradovima.
Treća najuspešnija agencija po dobiti u 2023. godine je Superlinotravel, takođe poznat po kampovima za decu koji se održavaju tokom školskih raspusta. Ova agencija je prošle godine ostvarila dobit od 47 miliona dinara.
Firma koja zapošljava najviše radnika u ovoj delatnosti je Filip travel – 70, i ona je prošle godine ostvarila dobit od 6,4 miliona dinara.
Predsednik Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (NATAS) Dragan Subotić za Biznis.rs kaže da očekuje da će “ova godina biti bolja od prethodne u pogledu povećanja obima posla, odnosno rasta broja turista”.
- Turizam je privredna grana koja se na globalnom nivou najbrže razvija i gotovo konstantno pokazuje uzlaznu crtu. Prema statistici WTTC (World Travel and Tourism Council), rast broja turista je najevidentniji u regiji Balkana, a time se povećava i turistička potrošnja koja direktno učestvuje u prometu. Svakako da se očekuje i boljitak za našu zemlju - navodi on.
Uprkos ovako dobrim rezultatima u turističkoj delatnosti, kada govorimo o broju agencija u Srbiji Subotić smatra da većina agencija posluje „na granici rentabilnosti“.
- Evidentno je da broj registrovanih turističkih agencija opada u našoj zemlji, jer je sa više od hiljadu registrovanih subjekata koji se bave agencijskim poslovanjem konkurencija veoma velika, a tržište dosta malo. Ekonomski eksperti svakako ne bi nikada savetovali otvaranje turističke agencije u ovom trenutku u našoj zemlji jer su profiti na izuzetno niskom nivou, a velika većina agencija posluje na granici rentabilnosti - navodi Subotić.
Kurir.rs/Biznis.rs/Prenela S. Č.