PLATE UNAPRED, ALI NE DOBIJU REZERVISANI SMEŠTAJ: Ova vrsta prevare postoji decenijama, ali je sada teže nego ikad ući joj u trag

Shutterstock

Hotel u centru grada, a soba sa najboljim pogledom i olinkluziv uslugom. Uz to popust koji se ne odbija. Bez trenutka razmišljanja korisnik 'Bukinga' rezerviše smeštaj i plaća unapred. Osim broja kartice, ostavlja i ostale podatke zbog 'budućih ekskluzivnih ponuda'.

Novac odlazi sa računa, ali ne firmi koja nudi smeštaj, nego prevarantima koji su uz pomoć veštačke inteligencije napravili još jednu ponudu na ovoj platformi. Ovako bi ukratko izgledao primer lažne ponude smeštaja na koju se ovih dana žali upravo 'Buking', jer je, kako navode, u poslednjih godinu i po dana broj prevara u kojoj se koristi veštačka inteligencija porastao za neverovatnih 900 procenata.

Posebno su upozorili na rast fišing prevara u kojima se od njih traže finansijski podaci, a rast je, tvrde, izazvan od kada su alati veštačke inteligencije poput 'četa GPT' postali dostupni svima.

foto: Shutterstock

– Napadači koriste veštačku inteligenciju za kreiranje lažnih imejlova koji su daleko bolji nego ikada pre. Fišing napadi često pokušavaju da ubede ljude da unesu podatke sa kartice putem lažnih, ali vrlo uverljivih internet linkova za rezervacije. Prevaranti često ciljaju sajtove kao što su 'Buking' i 'Er Bi-En-Bi' jer je reč o platformama na kojima korisnici sami postavljaju smeštaj. Posle uplate, nestaju bez traga – ostavljajući kupca bez mesta za boravak – ili pokušavaju da iznude još novca kroz dodatne poruke. Ove vrste prevara postoje decenijama, ali često nose prepoznatljive znake, poput pravopisnih grešaka – navode iz ove kompanije.

Veštačka inteligencija je toliko napredovala da može ubedljivo da raspravlja, piše vesti i istraživačke radove, daje savete, ali ono što se nije očekivalo da će se dogoditi tako brzo, jeste i da se sve više zloupotrebljava. Fascinacija mogućnostima veštačke inteligencije zato je sve manja, jer raste strah od toga šta nas očekuje u budućnosti. IT stručnjak Vojislav Rodić kaže da očekuje da će veštačka inteligencija biti sve bitniji faktor u prevarama, a posebna opasnost je zloupotreba zvuka, što se već sada dešava.

– Biće veliki izazov za ljude da shvate kakve sve opasnosti vrebaju. Na primer, ispričaju se telefonom sa agentom neke kompanije koja nudi usluge gde će dogovoriti sve detalje, dati nalog za plaćanje, a onda shvatiti da je je reč o prevari. Bilo čiji glas koji je negde snimljen može da se zloupotrebi uz pomoć veštačke inteligencije i iskoristi za krađu podataka ili novca – kaže on.

Sve velike IT kompanije se iz dana u dan utrkuju da naprave nešto novo, da unaprede mogućnosti veštačke inteligencije, ali se stvari menjaju tolikom brzinom da ljudski mozak nije spreman da to isprati, zbog čega lako možemo da upadnemo u zamku.

– Kao što će oni koji koriste veštačku inteligenciju za prevare tražiti stalno novi način za zloupotrebe, s druge strane bi trebalo da se prave programi koji će biti optimizovani da otkriju šta je autentično, a šta nije. Dolazimo do toga da se tehnologija, za koju smo mislili da je konačni sudija u nečemu, menja tako da sudije nema, a sve je više opasnosti od iluzije – objašnjava Rodić i dodaje da ćemo kao i u slučaju virusa i antivirusa morati da tragamo i za antiveštačkom inteligencijom koja će obuzdati samu veštačku inteligenciju.

foto: Shutterstock

Marni Vilking, stručnjak za IT bezbednost kompanije 'Buking', na nedavno održanoj konferenciji u Torontu je rekla da veštačka inteligencija otežava otkrivanje prevara jer može generisati realistične slike i mnogo precizniji tekst, na više jezika. Ona je pozvala hotele i putnike da koriste dvostepenu autentifikaciju – dodatnu bezbednosnu proveru poput unošenja koda poslatog na telefon – kao 'najbolji način borbe protiv fišinga i krađe identiteta'. Takođe je naglasila potrebu za povećanom opreznošću pri kliktanju na linkove.

S druge strane je i sama priznala da ova kompanija koristi upravo veštačku inteligenciju da bi se zaštitila od prevaranata i pronalaženju lažnih ponuda smeštaja. Oglasili su se i stručnjaci za zaštitu potrošača u turističkoj industriji i upozorili ih na koji način da se zaštite od ovih neželjenih situacija. Kako kažu, trebalo bi da temeljno istraže i provere da li su kontakt podaci dostupni na sajtovima i da li postoji broj telefona, a preporučili su rezervisanje paket-aranžmana, umesto pojedinačnog rezervisanja letova i smeštaja i korišćenje kreditne kartice uz maksimalnu zaštitu.

biznis.kurir.rs/Politika