DA LI JE OVO POČETAK KRAJA ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA: Tesla doživeo ogroman pad prodaje, a ne zaostaju ni drugi - ŠTA SE DEŠAVA

Robin Utrecht / Shutterstock Editorial / Profimedia

Sada, kada je opšte usporavanje tržišta električnih vozila potvrđeno najnovijim prodajnim rezultatima Tesle i BYD-a, svi se pitaju šta će se desiti s električnom automobilskom revolucijom započetom 2020. godine.

Ne tako davno, Tesla je najavio ogromnu prekretnicu kao nekadašnji startap. U međuvremenu je proizveo šest miliona električnih vozila, a ovaj rezultat teksaška kompanija je ostvarila samo šest meseci nakon proizvodnje 5.000.000. vozila.

Naravno, između aplauza i oduševljenih usklika nametnulo se ključno pitanje – da li može da se održi taj tempo? Očigledno ne, jer je odgovor stigao samo nekoliko dana kasnije, kada je Tesla nadmašio sva očekivanja Volstrita, ali u obrnutom smeru.

Shutterstock 
foto: Shutterstock

Tačnije, kompanijaIlona Maska je zabeležila prvi pad prodaje u poslednje četiri godine, s isporukama u prvom kvartalu 2024. godine od „samo“ 386.810 jedinica, što je pad od 20,2 odsto u odnosu na prethodni kvartal i minus 8,5 odsto u odnosu na prethodnu godinu.

Pored toga, kompanija je proizvela mnogo više vozila, 433.371 jedinica, tokom dotičnog perioda. Dakle, postoji dobar deo tih automobila koji se nalazi u zalihama širom sveta. To znači da bi kupci u narednom periodu mogli dobiti povoljne ponude sa sniženjima cena na različitim tržištima.

Ipak, generalno gledajući, situacija nije ružičasta. Tokom proteklih godinu dana, bili smo svedoci početka usporavanja tržišta električnih vozila koje je pokrenuto rastućim cenama osiguranja, sporim uvođenjem dodatne infrastrukture za punjenje i činjenicom da, iako postoji mnogo više novih modela, nijedan od njih nije pristupačan.

Shutterstock 
foto: Shutterstock

Osim toga, tenzije oko snabdevanja naftom su se smanjile, a energetska kriza je verovatno stvar prošlosti. Dok se ugriz inflacije još uvek oseća, studije pokazuju da električna vozila gube vrednost ubrzanim tempom.

Mada je planeta preplavljena zagađenjem, s ljudima koji automobilima idu i do prodavnice na kraju ulice, kineski BYD će izgubiti krunu najvećeg svetskog proizvođača elektromobila, jer je isporučio samo 300.000 vozila „nove energije“ tokom prva tri meseca ove godine, nakon masivnog pada prodaje u februaru, što neki pripisuju proslavi kineske nove godine.

Oni koji su bili uplašeni da bi kineski proizvođači mogli da izbrišu etablirane automobilske kompanije s mape svojim jeftinim elektromobilima, verovatno neće morati da budu zabrinuti ako tržište električnih vozila nastavi s usporavanjem.

Shutterstock 
foto: Shutterstock

Međutim, to ne znači da su električna vozila ostala da plutaju na pučini. Norveška, primera radi, sprema se da ove godine obnaroduje da je broj prodatih električnih vozila nadmašio broj onih tradicionalno pogonjenih.

Benzinski modeli u kombinaciji s dizelašima, trebalo bi da budu svrgnuti od strane elektromobila po brojnosti 2029. godine. Naravno, ovakav epilog je sasvim logičan, jer je ova zemlja jedina u svetu koja će zabraniti prodaju novih automobila s motorima s unutrašnjim sagorevanjem do 2025. godine.

Osim toga, postoje potencijalne „ubice perjanica“ u nastajanju. Dobar primer je Xiaomi, koji pokušava da primeni istu uspešnu strategiju u sferi automobilskog poslovanja, kao što je to pre mnogo godina uradio u oblasti pametnih mobilnih telefona, kada je demonstrirao da gotovo sve stvari možete da uradite uz pomoć uređaja koji košta mnogo manje.

Promo 
foto: Promo

Sada su „na nišanu“ Kineza Tesla Model S i Porsche Taycan, a „oružje“ dolazi u vidu modela SU7, koji se u Kini prodaje po ceni upola nižoj u poređenju s Porscheovim pulenom.

Čak se i Ilon Mask priprema za sporiju 2024, iako je Tesla pružio neka objašnjenja u vezi sa neuspehom. Naime, fabrika u Frimontu je prošla kroz revidiranje za proizvodnju ažuriranog Modela 3 „Highland“, dok se kompanija suočava s problemima oko isporuka zbog novog svetskog konflikta i iznenadnim stopiranjem rada berlinske fabrike.

Međutim, sve to ne objašnjava raskorak između proizvodnje i isporuke. Takođe, BYD nije pružio bilo kakvo obrazloženje za svoj pad od poslednjeg kvartala 2023, kada je prodao više vozila od Tesle, da bi ostvario prilično slabe rezultate u prvom tromesečju 2024. godine.

Budući da se BYD i Tesla nalaze na različitim stranama sveta, prilično je lako zaključiti da se radi o svetskim, a ne lokalnim trendovima. Ostaje da se vidi da li je ovo samo privremeni zastoj, s obzirom na to da sve više elektromobila pristiže na tržište, dok su proizvođači automobila, uglavnom, prihvatili elektrifikaciju kao novu stvarnost.

Tesla će na tržište lansirati novi Model 3 Performance/Luicrous, a druge kompanije će morati da počnu da prodaju elektromobile po nižim cenama ako uopšte žele da ih prodaju.

Shutterstock 
foto: Shutterstock

S druge strane, možda se tržište vozila nulte emisije tek uspostavlja. U međuvremenu, stavovi Toyote se pokazuju ispravnim, jer je japanska kompanija najbolje procenila šta kupci (trenutno) žele, što se u principu odnosi na najbolje iz oba sveta.

Očigledno je da vozači još uvek hibride i priključne hibride doživljavaju kao bolju kupovinu od čisto električnih automobila, što je dovelo do formiranja mišljenja da električna revolucija ne da nije na početku, već se privodi kraju.

Ipak, pre će biti da se radi o privremenom zastoju, nakon kojeg će elektromobili zauzeti nove pozicije na automobilskom tržištu.

kurir.rs/automotoshow.rs