Iako je bezbednost imperativ u saobraćaju, svakodnevno smo svedoci brojnih saobraćajnih nezgoda. Okolnosti koje mogu dovesti do neželjenih događaja su različite, pa je od izuzetnog značaja da, pored osnovnih vozačkih dokumenata, sa sobom uvek imate i polisu osiguranja od autoodgovornosti.
Osiguranje od autoodgovornosti je zakonski obavezno i zaključuje se prilikom registracije motornih vozila. Cilj je zaštita u slučaju štete pričinjene trećem licu, tako što će troškove, koje bi inače platio osiguranik, platiti osiguranje.
U praksi to znači da, ukoliko ste odgovorni za štetu prouzrokovanu vašim motornim vozilom, društvo za osiguranje kod koga ste zaključili polisu preuzima obavezu da nadoknadi štetu trećim licima (smrt, telesna povreda, narušeno zdravlje, oštećenje ili uništenje stvari) do visine osigurane sume – limita.
Prilikom ugovaranja osiguranja birate osiguranu sumu, a uslovima je bliže određeno u kojim slučajevima društvo za osiguranje ne preuzima navedenu obavezu. Međutim, trebalo bi da znate da polisa osiguranja od autoodgovornosti ne pokriva štetu nastalu na vašem vozilu. Za to vam je potrebna polisa kasko osiguranja.
Savetnik u prodaji osiguranja Dragana Poznanović ističe da se, s obzirom na povećan broj registrovanih vozila u prošloj godini, povećao i broj prijavljenih šteta.
- Broj registrovanih motornih i priključnih vozila u 2023. godini povećan je za 2,5 odsto. Najzastupljenija vozila domaće proizvodnje su marke Zastava, dok su od stranih najzastupljenija vozila marke Volkswagen, Opel, Fiat, Renault, Peugeot, Audi, Ford i Citroen. U Srbiji ima prosečno 325 automobila na 1.000 stanovnika. Osiguravajuće kuće svakodnevno isplaćuju štete po polisama od autoodgovornosti – kako materijalne, tako i nematerijalne - kaže Poznanović.
Ona navodi da cena polise zavisi od nekoliko faktora – snage motora, namene vozila, premijskog stepena, eventualnih popusta koji mogu da se ostvare i slično.
- Od početka ove godine cena se promenila i u proseku je veća za 12 do 15 odsto, što iznosi od 700 do 3.000 dinara - kaže naša sagovornica.
Kada se popunjava Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi?
- Ako uzmemo situaciju da su učesnici u nezgodi odgovorni i smireni, onda mogu da popune Evropski izveštaj, naprave slike oštećenih automobila i kasnije u roku prijave štetu kod osiguravajuće kuće u kojoj je osiguran onaj koji je skrivio štetu.
Ovo se odnosi na nezgode gde nema povređenih lica i gde su se učesnici dogovorili o visini štete, ističe Poznanović.
Iako se na sajtu Auto-moto saveza Srbije navodi da šteta koja može na ovaj način da se pokrije ne treba da bude veća od 200 evra, većina osiguravajućih kuća navodi iznos od 500 evra.
Ukoliko niste sigurni kolika je šteta pričinjena na vozilu, potrebno je da pozovete MUP radi sačinjavanja zapisnika o izvršenom uviđaju.
kurir.rs/biznis.rs