NE MOGU KONOBARU DA DAM 3.000 €! Gazde u velikom problemu, radnika nema: "Na kraju ćemo u restoranima imati samouslužne aparate"

Shutterstock, Profimedia

Ugostitelji u Hrvatskoj upozoravaju na brojne probleme. Jedan od njih je veliki nedostatak radnika. Odliv kvalitetnih konobara u inostranstvo traje godinama, a Vedran Jakominić, predsednik Zadruge ugostitelja Kvarnera i Istre, kaže da su ugostitelji pravovremeno upozoravali na tu i druge nevolje s kojima se suočavaju u poslovanju.

- Da bismo razumeli situaciju, moramo da se vratimo unazad, do ulaska u Evropsku uniju, kada su ljudi počeli da odlaze u inostranstvo da rade u boljim uslovima i za veće plate. Upozorili smo da će do tog odliva doći i da ćemo morati da uvozimo radnu snagu, prvo iz bližih zemalja, a onda i iz dalekih. Nažalost, to se i dogodilo - kazao je Jakominić.

Profimedia 
foto: Profimedia

''Ne mogu konobaru da dam 3.000 evra''

Ugostitelji, kaže, neprestano apeluju da im se omoguće bolji uslovi otkako je stopa PDV-a u ugostiteljstvu dignuta na 25 odsto.

- Ne mogu ja da odlučim da mi konobar ima 3.000 evra platu,ako moji poslovni rezultati to ne mogu da isprate. Da bi se to moglo, tražili smo spuštanje stope PDV-a u ugostiteljstvu, koja je najveća u EU, promenu poreznih stopa na plate, legalizaciju napojnice, reguliranje privremenog i povremenog rada, vaučere za rad, ceo niz načina kojim bi se omogućilo nekome ko želi da radi legalno - objašnjava jedan ugostitelj.

Profimedia 
foto: Profimedia

Takođe, napominje da su hteli da se osiguraju povremeni rad, pa da postoji mogućnost da se pozove prijatelj kada vam je gužva u kafiću da vam “uleti” na tri ili četiri sata.

- Naravno, to bi mu bilo plaćeno i sve potpuno legalno. Time bi se rasteretile i svadbe i razni drugi događaji. Međutim, ništa od toga nije se dogodilo, pa sada imamo katastrofalnu situaciju - ističe riječki ugostitelj.

''Sve karte smo bacili na turizam''

Jakominić sagledava problem šire i vidi ga u turizmu, odnosno onome u šta je Hrvatska pretvorila turizam.

Profimedia 
foto: Profimedia

- Nama je turizam nacionalna strategija, a to je najgora moguća strategija. Turizam je super stvar, ali trebalo bi biti dodana vrednost i aktivnost. Mi smo sve karte bacili na njega, pa imamo 90 dana ekstremne sezonske špice u godini, kada ne stignemo sve da odradimo, niti forsiramo domaće proizvode, jer ih nemamo dovoljno. Sve moramo da uvozimo, jer ničega nemamo dovoljno - nastavlja on.

Kako dalje objašnjava, tih 90 dana u godini angažuju ogromne resurse. Smeštajne kapacitete, apartmane i hotele, tankove za pivo i vino, frižidere, a sve to stoji prazno sledećih 270 dana i čeka novu sezonu.

- Ne koristimo turizam kao katalizator na temelju kojeg bi gradili ostatak ekonomije. To jedino radi Istra i to se vidi kada dođete tamo – imate domaći proizvod koji je skup, ali je domaći i niko se zbog toga ne ljuti. Kad sve zbrojimo, shvatimo da imamo malo domaće industrije koja prati turizam - tvrdi Jakominić.

Profimedia 
foto: Profimedia

Gost ostavi 20 centi, uzme račun, pa nastane problem

Dugo su ugostitelji čekali i na novi model fiskalizacije napojnica, koji je počeo široko da se primenjuje početkom ove godine, a omogućava kartično plaćanje napojnice preko POS uređaja. Jakominić kaže da je i on to željno iščekivao, ali da se razočarao.

- Veselili smo se legalizaciji kartičnih napojnica, no odlučeno je da se mora fiskalizirati i gotovinska napojnica. Način na koji je to određeno je neizvodljiv. To je možda izvodljivo u restoranima sa Mišelinovom zvezdicom gde imate tri konzumacije za veče i gde gostu donesete kovertu s računom, a on vam da karticu ili gotovinu, pa vi to fiskalizujete i imate dva računa - objašnjava Jakominić.

Shutterstock 
foto: Shutterstock

Međutim, kad radite u kafiću, pa vam neko ostavi 20 centi napojnice i ode, vi ste u problemu. On je po zakonu dužan da uzme račun, a vi morate tih 20 centi da fiskalizujete tačno na taj račun koji je odneo.

Znači, ako ne zapamtite broj računa, u prekršaju ste ili sa tih 20 centi morate trčati do blagajne, kako biste ih pridružili računu. Fiskalizaciju napojnica trebalo bi urediti tako da na kraju dana konobar prebroji koliko je bakšiša dobio i onda to pridruži računima koje je ubacio u kasu.

''U ugostiteljstvu se radi o ugođaju, ne o proizvodu''

- Trebalo bi da se vrati desetak godina unazad i da počne sve da slaže ispočetka, onako kako treba. Imali smo dobru strategiju s turizmom, ali ona je 2016. izignorisana. Došlo je do teškog poremećaja na tržištu povećanjem stope PDV-a. Deo ljudi se vratio u ilegalu, investicije su pale u vodu, pa sedam godina kasnije imamo situaciju koja nije fijasko, nego apsolutna katastrofa - ističe Jakominić.

Shutterstock 
foto: Shutterstock

Isto tako, i navike su se promenile. Naglašava da su ljudi sada više kod kuće nego pre, manje se druže javno, više naručuju hranu preko agregatora, a ugostitelji nemaju radnika.

- Na kraju ćemo u ugostiteljskim objektima imati samouslužne aparate. Stisnućete dugme i dobiti picu, a to nije smisao, jer picu možete ispeći i kod kuće. U ugostiteljstvu se, naime, ne radi o proizvodu, nego o ugođaju. A ako ne dobiješ taj ugođaj, šta onda dobiješ - zaključuje Jakominić.

kurir.rs/Poslovni dnevnik