Suncokretovo ulje je jedna od retkih namirnica koja je poslednjih meseci u Srbiji pojeftinila i to za više od 40 dinara za godinu dana. Litar je u februaru prošle godine, prema podacima iz "Potrošačke korpe" koju objavljuje Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine, bio čak 217,58 dinara, a danas u prodavnicama košta između 160 i 175 dinara, dok se na sniženju može naći i za 140 dinara.
Agroekonomista Milan Prostran kaže da će cena ulja zavisiti i od količine suncokreta koja bude zasejana ove godine, s obzirom da još nije završena prolećna setva, ali i od cena u svetu.
- Dve kulture koje su najzastupljenije u Ukrajini su prošle godine urnisale evropsku poljoprivredu, to su pšenica i suncokret, jer su oni najveći proizvođači, a njihova roba je u jednom trenutku preplavila tržište. Zbog toga, između ostalog, protestuju i poljoprivrednici širom Evrope. I kod nas su cenovno trpeli proizvođači koji su ga zasejali i nisu bili zadovoljni otkupnom cenom. Može se očekivati da će ove godine zasejati manje količine, a onda ćemo videti kakav će biti uticaj na cene ulja u prodavnicama - kaže Prostran.
On napominje da domaći poljoprivrednici ne odustaju lako od suncokreta, jer on podnosi sušu bolje od ostalih ratarskih kultura i zbog toga ga seju, i kada deluje da se cenovno ne isplati.
- To što je ulje imalo neka pozitivna cenovna kretanja sa stanovišta potrošača i česte akcije je doprinelo da se ne smanji potrošnja i da ova industrija ipak može da preživi - kaže Prostran.
Ekonomista Dragovan Milićević kaže da veliki uticaj na cenu domaćeg ulja pre svega imaju kretanja na svetskom tržištu.
- Rast cena ulja na svetskom tržištu je usledio naročito 2022. godine kada je cena bila preko 1.700 evra po toni tako da je i bilo normalno da na tržištu litar bude više od 200 dinara. Situacija se u 2023. godini promenila i Srbija je izvozila ulje po ceni od 1.000 do 1.050 dolara po toni - navodi Milićević.
Sa svetskim cenama su neminovno morali da se usklade i proizvođači i trgovci, da bi sprečili drastičan pad prodaje.
- Cene na svetskom tržištu utiču i na domaće cene, jer veliki trgovinski sistemi imaju svoju logistiku i mogu uvesti ulje jeftinije od domaćeg ako se domaći proizvođači ne prilagode - ukazuje Milićević.
kurir.rs/ RT Balkan