Foto: Printscreen/YouTube

šrinkflacija

ZAR I NA OVOM PROIZVODU DA SMANJE GRAMAŽU! Potrošači besni: Kupuju polupraznu ambalažu! Em smanjuju težine, em gruvaju cene (FOTO)

Novčanik

Poskupljenje proizvoda nekada nije vidljivo na prvi pogled. Potrošači ne obrate uvek pažnju da je zapravo njihov omiljeni proizvod "smršao", a da je cena ostala ista. Praksa prikrivenog poskupljenja smanjenjem gramaže prehrambenih i proizvoda za higijenu globalno je prisutna. Čak je dobila i svoj naziv "šrinkflacija", od engleske reči "shrink" koja znači skupljanje ili smanjenje.

Naši potrošači su primetili i da su proizvođači jedne vrste krema smanjili gramažu i to na 800 grama!

- Ko je to nama smanjio težinu proizvoda - piše u objavi na društvenoj mreži X (Tviter) koja je pokrenula lavinu komentara korisnika.

- Nije mi jasno kako ljudi to još uvek kupuju, poluprazno - piše u prvom komentaru, dok u drugom stoji:

"Smršala" kantica kremafoto: Printskrin Tviter

- Upravo o tome razmišljam i besan ko ris kako nas varaju na gramaži. Kesica nes kafe 17 grama. Sada na akciji u marketima, ali od 14 grama. Em smanjuju težine, em gruvaju cene. Pri tome, često i menjaju recepte.

Međutim, mnogi su naveli i da ovde tržišna inspekcija ne može da deluje.

- Nije ovo za inspekciju ako je ispravna težina, nego pokazuje koliko su smanjili pakovanje. Cenim da je kantica u početku bila skoro puna. Krem se prodavao 750 grama plus 20 odsto. Sad je 10 odsto. Kao što su čokolade zadržale pakovanje od 300g, al neki uspevaju da smanje i na 230 - glasi jedan od komentara, dk u drugom stoji:

foto: Thinkstock

- Mesečno smanjuju i procenat lešnika. Recimo jedan krem je nekad imao 13%, sad ima 4%, a običan 3%.

Ostali potrošači su se dotakli i drugih trikova proizvođača i trgovaca.

- Pored takozvanih psiholoških cena ( 199,99 ili 399,99 i sl. ), koje su čista prevara jer ne postoji apoen za kusur, sada imamo i psihološke težine (čokolade 80g, 90g, 95g. i sl.). Sve je u suštini prevara potrošača.

Podsetimo, proizvođači mogu sami da određuju količinu proizvoda u pojedinačnom pakovanju i nemaju obavezu da gramaža bude 100 grama, kilogram ili litar.

Bitno je da tačnu gramažu ispišu na deklaraciji proizvoda. Promene starih mera proizvoda u Evropi posledica su direktive Evropske unije iz 2009. godine o ukidanju obaveze o standardnoj veličini pakovanja namirnica. Potrošači bi tako trebalo da obrate pažnju na deklaraciju gde mora da piše gramaža.

Kurir.rs