U Srbiji je na snagu trebalo da stupi novi Pravilnik za tehničke preglede, međutim, primena je odložena za jul 2025. godine.
Odlaganje novih propisa u Pravilniku o tehničkom pregledu u praksi znači da će se ovalnost diskova, odnosno, stručno rečeno "neujednačenost sile kočenja po obrtu točka" i dalje meriti kada dovezete vaš automobil na liniju, ali rezultat merenja neće uticati na tehničku ispravnost vozila i na mogućnost registracije.
Što se tiče katalizatora, sva vozila koja su prvi put registrovana u Srbiji pre 5. jula 2021. godine koja nemaju katalizator, takođe će moći da prođu tehnički pregled u naredne dve godine. Inače, struka kaže da sva vozila proizvedena sa Euro 3 normom uvedenom 2000. godine, moraju imati fabrički ugrađen katalizator, dok stariji automobili nemaju tu obavezu.
Da je ovaj zakon počeo da se primenjuje, prema prvim procenama, više od 100.000 vozila ne bi moglo da prođe registraciju zbog nepropisne količine izduvnih gasova, odnosno zbog neispravnog katalizatora ili nedostatka ovog uređaja koji kontroliše količinu izduvnih materija.
Ukoliko automobili zbog prepravki dodatno zagađuju vazduh, neće proći tehnički pregled i moraće da poseduju katalizatore i DPF filtere.
Prilikom tehničkog pregleda kod vozila sa dizel motorom biće proveravan sadržaj čađi u izduvnim gasovima, dok kod benzinskih motora pažnja će se posvetiti sadržaju ugljen-monoksida. Ukoliko vozilo ima neispravne katalizatore i DPF filtere, neće moći da bude registrovano.
Dešava se takođe, da vlasnici vozila ne znaju da nemaju katalizator, jer je ukraden! Meta krađa su najčešće vlasnici starijih automobila sa benzinskim motorima kod kojih je katalizator lako dostupan, a cilj lopova su skupi plemeniti metali koji se nalaze u katalizatoru, kao što su platina, paladijum i rodijum.
Šta se nalazi u katalizatorima i koliko to vredi na berzi:
Plemeniti materijali
Cena jednog grama na berzi u evrima
Platina 37,67
Paladijum 75.62
Rodijum 617,29
Koji modeli imaju "najvrednije" katalizatore
1. volvo 740s i 750 s
2. mazda 626
3. mercedes sprinter 216 cdi i s63 brabus
4. fijat punto (2000. i 2001. godište)
5. folksvagen polo (2000. i 2001. godište)
Prema nekim procenama, čak 15.000 katalizatora ukradeno je od donošenja uredbe o regulaciji izduvnih gasova. Policiji je teško da uđe u trag ovim prevarantima jer su sve veštiji i brži. Iskusnim lopovima dovoljno je svega između 10 i 30 sekundi da otkače katalizator, a njihova prodaja na "crnom tržištu" dostigla je cenu od 270 do čak 900 evra po komadu, u zavisnosti od toga koliku količinu plemenitih materijala imaju.
(Kurir.rs)