Slušaj vest

U godini iza nas na domaćem tržištu zabeležen je blagi rast prodaje polovnih automobila iz uvoza, a isto tako nastavljen je i rast cena polovnjaka, pokazalo je najnovije istraživanje sajta Polovni automobili.

S druge strane, istraživanje je pokazalo da se evropsko automobilsko tržište suočava s velikim izazovima, što se potvrđuje i time što je u trećem kvartalu prošle godine zabeležen rast cena novih vozila u mnogim državama, dok je tržište polovnjaka, uglavnom, i dalje stabilno.

- Situacija na tržištu polovnih automobila u Evropi za sada pokazuje znake stabilnosti - istakao je za Dnevnik menadžer za odnose s javnošću sajta Polovni automobili Petar Veličković.

- Primetan je blagi rast prodaje električnih polovnih vozila, što je posledica pada cena u ovom segmentu. Ipak, mešoviti trendovi širom evropskih zemalja ukazuju na neizvesnost koja će pratiti tržište i u ovoj godini.

Geopolitička situacija i automobilsko tržište

Geopolitička situacija u godini za nama nastavila je da oblikuje automobilsko tržište u Evropi, donoseći brojne promene i izazove za proizvođače i kupce. Povećani troškovi sirovina, energije i logistike, ulaganje u elektrifikaciju, uz istovremeno prilagođavanje strožim standardima emisije štetnih gasova, koji stupaju na snagu polovinom 2025. godine za laka komercijalna vozila, dodatno su opteretili proizvodnju. Kao rezultat, prosečne cene novih automobila u Evropi i dalje su više za oko 40 odsto u poređenju s periodom pre pandemije.

Po njegovim rečima, podaci sajta Polovni automobili jasno pokazuju da su prošle godine prosečne cene polovnih vozila na domaćem tržištu nastavile da rastu, iako znatno sporije nego tokom 2023. godine.

- Kretanje prosečnih cena oglašenih automobila starosti do 20 godina za 11 meseci prošle godine ilustruje stabilan, ali primetan rast - od januarskih 11.516 evra do novembarskih 11.992 evra, što je povećanje za oko četiri odsto - kaže Veličković.

On ističe da je tokom prošle godine prodato više polovnih automobila iz uvoza.

- Prodaja je porasla za 2,6 odsto, što ukazuje na blagi oporavak. Ipak, budući trendovi će zavisiti od kretanja na evropskom tržištu, visine troškova uvoza i ukupne ekonomske situacije. Sudeći po trenutnoj situaciji, eventualni pad cena polovnjaka nije realno očekivati u prvim mesecima ove godine - rekao je Veličković.

Da na domaćem tržištu nije bilo znatnijih razlika u odnosu na 2023. godinu pokazuju i podaci o tome koliko je u Novom Sadu prodatih polovnih automobila iz uvoza koji su prvi put registrovani. Naime, 2023. godine ta brojka bila je 7.900 polovnjaka, a prošle godine je 7.871 polovni automobil dobio novog vlasnika.

biznis.kurir.rs/Dnevnik