Od nedavno građani dokumentaciju i zahteve katastru podnose isključivo onlajn, preko takozvanih profesionalnih korisnika - advokata i geodetskih organizacija. To je donelo i nove troškove, jer, sada uz taksu koju plaćamo RGZ-u, moramo da platimo i uslugu advokata ili geodete. A taj iznos - nije mali.

Za svaki promet nepokretnosti – bilo da se kuća, stan ili zemljište prodaju, poklanjaju, nasleđuju – javni beležnici u roku od 24 sata šalju katastru svu potrebnu dokumentaciju za upis u katastar, koji ima rok od pet dana da tu promenu upiše. Građani u tim situacijama više ne odlaze na šalter RGZ.

Svi ostali, koji na šaltere RGZ odlaze da bi u katastar upisali neupisane stanove iz otkupa, legalizovali nelegalizovane, upisali nedostajući JMBG vlasnika nekretnine, podnosili žalbe na već doneta rešenja, registrovali spajanje parcela… od sada su pravi šalter zamenili onim – elektronskim.

1009arhiva-beta.jpg
Kurir 

Da bi došli do elektronskog šaltera, potrebni su im takozvani profesionalni korisnici – advokati i geodetske organizacije.

- Sve zahteve koje su građani do sada podnosili na šalterima katastarskih službi, od 4. novembra podnosiće se isključivo digitalno i to preko profesionalnih korisnika – advokata i geodetskih organizacija - oglasio se RGZ saopštenjem.

Ono što u saopštenju, međutim, nije pomenuto je – da će tada morati da plate uslugu advokata ili geodetske organizacije.

mladic-racunar.jpg
Shutterstock 

A, tarifa advokata je precizna i predviđa iznos od 24.750 dinara za podnošenje zahteva u katastar, bez obzira da li je reč samo o jednostavnoj dopuni podataka ili komplikovanijoj „papirologiji“.

U praksi je, kako nam potvrđuju advokati, moguć dogovor sa strankama, pa u slučaju jednostavnih procedura i ova tarifa biva niža. Ono što je za građane sigurno, to je da će imati dva troška propisane takse za posao vezan za katastar i trošak usluge advokata ili geodetske organizacije, već u zavisnosti šta je osnov za upis u katastar.

U PONUDI VIŠE OD 3.400 ADVOKATA

Na sajtu Republičkog geodetskog zavoda, na listi profesionalnih korisnika, su kontakti tačno 3.406 advokata i 679 geodetskih organizacija. Preko njih će građani pristupati e-šalteru katastra, umesto onom pravom, za šta su do sada zakazivali termine.

Upis u katastar elektronskim putem predviđen je još Zakonom o postupku upisa u katastar nepokretnosti i vodova iz 2018. godine.

On je predviđao potpuni prelazak na digitalni sistem počev od 31. decembra 2020. godine. Usled epidemije kovida 19 to je prolongirano sve do danas.

profimedia0538343291.jpg
Profimedia 

ADVOKATI PREKO eŠaltera MOGU PODNETI SLEDEĆE ZAHTEVE KATASTRU:

1. promena imaoca prava na nepokretnosti

2. promena vrste prava – konverzija, upis drugih stvarnih i obligacionih prava

3. predbeležba objekta u izgradnji

4. upis hipoteke i brisanje hipoteke

6. upis zabeležbe i brisanje zabeležbi

7. brisanje drugih stvarnih i obligacionih prava

8. zahtev za promenu indikacija pravnog ili fizičkog lica

9. zahtev za upis JMBG

10. promena namene zemljišta

11. utvrđivanje, izmena i gašenje kućnog broja

12. promena načina korišćenja i kategorije klase zemljišta

13. ispravka vrste / imaoca prava, ličnih podataka, podataka o hipoteci, zabeležbi i drugim stvarnim i obligacionim pravima

Podnošenje zahteva elektronskim putem mogu da urade svi advokati koji imaju pristup RGZ eŠalteru.

KOJI ZAHTEVI IDU PREKO GEODETSKIH ORGANIZACIJA:

1.spajanje parcela

2. deoba parcele

3. realizacija projekta parcelacije/preparcelacije

4. zahtevi za promenu podataka o objektu, nastalu izgradnjom i dogradnjom objekta sa promenom gabarita, kao i promenu nastalu dogradnjom objekta bez promene gabarita

5. zahtevi za uklanjanje objekta ili dela objekta

6. ispravka greške u postupku obnove granica parcele, atributnih podataka o objektu/posebnom delu

7. utvrđivanje, izmena i gašenje kućnog broja

8. uređenje međe pred sudom

9. promena načina korišćenja i kategorije klase zemljišta

Ovde troškovi već zavise od posla koji radi geodetska organizacija u konkretnom slučaju.

- Ovakvim načinom upisa u katastar, građani i njihovi izabrani profesionalni korisnici imaju mogućnost da pristupe predmetu sa bilo koje lokacije bez obzira na vremenske ili geografske odrednice. Umesto tradicionalnih 170 šaltera, građani na raspolaganju imaju čak 4.000 digitalnih “šaltera”, dostupnih 365 dana godišnje, sedam dana u nedelji, 24 sata dnevno -naveo je RGZ.

U RGZ tvrde da novi način sprečava falsifikovanje starih dokumenata „jer se sada isti prenose u digitalni format, a njihovu ispravnost i validnost proveravaju profesionalni korisnici“.

- Digitalni upis u katastar je jedini način da se onemogući manipulacija i intervencija na dokumentima i da se završi sa beskrajnim putevima papira koji dolaze i izlaze iz RGZ-a. Katastar je novim načinom upisa zaokružio svoj digitalni svet, a svojom formom i sadržajem sada predstavlja digitalnu stvarnost koja olakšava i unapređuje život građana Srbije - naveo je RGZ.

kurir.rs/N1