Amerika napala Iran

POGLEDAJTE OVU MAPU BLISKOG ISTOKA - SVE ĆE VAM BITI JASNO! Haos se preliva na ceo svet: Sa zemlje preti POSEBNA OPASNOST, a nisu u pitanju samo IRANSKE RAKETE

Abir Sultan/EPA/Atef Safadi/EPA/ruskpp/Shutterstock/Printscreen/Flightradar24

Komercijalne avio-kompanije širom sveta razmatraju koliko dugo će obustaviti letove ka Bliskom istoku, jer sukob koji je već poremetio glavne vazdušne rute ulazi u novu fazu nakon što su Sjedinjene Države napale ključna iranska nuklearna postrojenja, a Teheran zapretio odmazdom.

Inače, vazdušni prostor koji se proteže od Irana i Iraka do Mediterana uglavnom je prazan već 10 dana otkako je Izrael počeo napade na Iran 13. juna, jer avio-kompanije preusmeravaju, otkazuju i odlažu letove kroz region zbog zatvaranja vazdušnog prostora i bezbednosnih problema.

Nova otkazivanja međunarodnih prevoznika poslednjih dana u regionu, poput onih ka najprometnijem aerodromu na svetu u Dubaiju, pokazuju koliko je zabrinutost porasla u vazduhoplovnoj industriji.

Međutim, neke međunarodne avio-kompanije su nastavile letove u ponedeljak, prema podacima Flightradar24.

Foto: printscreen/flightradar24

Sa ruskim i ukrajinskim vazdušnim prostorom takođe zatvorenim za većinu avio-kompanija zbog godina rata, Bliski istok je postao važnija ruta za letove između Evrope i Azije. Usred raketnih i vazdušnih napada u poslednjih deset dana, avio-kompanije su letele na sever preko Kaspijskog jezera ili na jug preko Egipta i Saudijske Arabije.

Pored povećanih troškova goriva i posade zbog ovih dugih zaobilaženja i otkazivanja letova, prevoznici se takođe suočavaju sa potencijalnim povećanjem troškova mlaznog goriva kako cene nafte rastu nakon američkih udara.

Širenje zona sukoba stavlja sve veći operativni teret na avio-kompanije, jer vazdušni napadi podižu zabrinutost zbog slučajnog ili namernog obaranja komercijalnog vazdušnog saobraćaja.

Lažna lokacija i ometanje oko političkih žarišta, gde GPS sistemi sa zemlje emituju netačne pozicije koje mogu da skrenu komercijalne avione sa kursa, takođe su sve veći problem za komercijalnu avijaciju.

Flightradar24 je rekao Rojtersu da je poslednjih dana primetio „dramatično povećanje“ ometanja i lažnog predstavljanja signala iznad Persijskog zaliva. Švajcarska kompanija koja održava GPS mapu smetnji SkAI saopštila je kasno u nedelju da je tamo uočila više od 150 lažnih aviona za 24 sata.

Safe Airspace, sajt za organizaciju koja deli informacije o rizicima letenja, primetio je u nedelju da bi američki napadi na iranska nuklearna postrojenja mogli povećati pretnju američkim operaterima u regionu.

- Ovo bi moglo povećati rizike u vazdušnom prostoru u zemljama Zaliva kao što su Bahrein, Kuvajt, Oman, Katar, Saudijska Arabija i Ujedinjeni Arapski Emirati - navodi se.

Dok međunarodne avio-kompanije izbegavaju region, lokalni prevoznici u Jordanu, Libanu i Iraku nastavljaju neke letove.

Izrael povećava broj letova. Izraelske vlasti kažu da će takozvani spasilački letovi u zemlju biti prošireni na 24 dnevno u ponedeljak, iako će svaki let biti ograničen na 50 putnika.

Izraelska avio-kompanija El Al saopštila je u nedelju da je primila zahteve da napusti zemlju od oko 25.000 ljudi za otprilike jedan dan.

(Kurir.rs/Index/Reuters/Preneo: Đ. M.)