mor da se zna red

U RESTORANU POČELI DA NAPLAĆUJU JEDNU USLUGU 5.500 RSD! Ljudi sa decom posebno oštećeni, razbesneli građane odlukom

Shutterstock Restoran

Austrijski ugostitelj Mario Pulker izazvao je burnu raspravu svojom izjavom da više voli kada mu u restoran dolaze gosti sa psima nego s decom.

Kako kaže, psi mirno leže ispod stola, dok deca trče i viču po restoranu, vuku stolnjake, prosipaju so, lome čačkalice i penju se cipelama po stolicama. Kritiku je uputio roditeljima koji tolerišu takvo ponašanje i zapitao se da li takvu nevaspitanost tolerišu i kod kuće.

Njegova poruka je jasna – ako se deca ne znaju lepo ponašati, neka ručaju negde drugde.

Slična situacija zabeležena je i u SAD, u saveznoj državi Džordžiji. Vlasnik restorana Toccoa Riverside uveo je dodatnu naknadu za roditelje čija su deca bučna i neposlušna – takozvanu „taksa za loše vaspitanje“. Iznos ove naknade može dostići i 50 dolara (oko 47 evra).

U Nemačkoj su porodice s decom i inače retki gosti restorana, uglavnom zbog visokih cena. Prema istraživanju nemačkog udruženja ugostitelja (Dehoga), 27 odsto ispitanika u restoran izlazi ređe od jednom mesečno, 22 odsto jednom mesečno, a oko 20 procenata nekoliko puta mesečno.

Ponašanje dece u restoranima ponovo je tema koja izaziva pažnju javnosti. Dok neki vlasnici restorana javno kritikuju nemarne roditelje, drugi se odlučuju za finansijske kazne. Jasno je da se očekuje osnovna kultura ponašanja – bez obzira na godine.

Svi bi trebalo da poštuju pravila ponašanja u restoranu

Ponašanje u restoranu odraz je lične kulture i poštovanja prema drugima. Bilo da je reč o opuštenom porodičnom ručku ili večeri u luksuznom restoranu, važe određena pravila bontona koja svi gosti treba da poštuju.

Prvo i osnovno pravilo jeste dolazak na vreme, naročito ako je izvršena rezervacija. Kašnjenje bez najave smatra se nepristojnim prema osoblju i drugim gostima koji čekaju svoj red. Takođe, oblačenje bi trebalo da bude primereno ambijentu restorana, a lična higijena i urednost su obavezni.

Foto: Shuterstocktock

U odnosu s osobljem očekuje se osnovna ljubaznost – konobari nisu sluge, već profesionalci koji se trude da gostima pruže prijatno iskustvo. U slučaju greške ili nezadovoljstva, treba reagovati smireno i s poštovanjem. Galama, vređanje i nepristojni komentari nikada nisu prihvatljivi.

Za stolom bi gosti trebalo da sede mirno, razgovaraju tiho i poštuju prostor drugih. Neprimereno je glasno se smejati, pričati putem zvučnika ili gledati video-sadržaje bez slušalica. Upotreba mobilnog telefona treba da bude diskretna.

Ponašanje dece – odgovornost roditelja

Posebna pažnja posvećuje se ponašanju dece. Deca su dobrodošla u većini restorana, ali samo ako su pod nadzorom roditelja. Nije primereno da trče po prostoru, viču, diraju stolove drugih gostiju, razbacuju hranu ili skaču po stolicama. Restoran nije igraonica, a odgovornost za ponašanje dece uvek je na roditeljima.

Decu treba učiti osnovnim pravilima ponašanja za stolom – kako se koristi pribor, kako da obrišu usta i čekaju svoj red bez ometanja drugih gostiju.

Kućni ljubimci samo uz dozvolu restorana

Što se tiče kućnih ljubimaca, posebno pasa, njihova prisutnost u restoranu dozvoljena je samo ako je restoran to jasno naveo. U tim slučajevima pas mora biti miran, na povocu i smešten uz vlasnika tako da ne ometa osoblje ni druge goste. Vlasnici su odgovorni za ponašanje svojih ljubimaca, baš kao što su roditelji odgovorni za decu.

Ostavite sto urednim i napojnicu ako ste zadovoljni

Kada obrok završi, sto bi trebalo ostaviti u urednom stanju. Iako to nije obaveza, ostavljanje napojnice u znak zahvalnosti za dobru uslugu smatra se gestom pristojnosti i poštovanja prema osoblju.

Ukratko – osnovna kultura ponašanja u restoranu svodi se na jedno: poštovanje. Prema osoblju, prostoru, drugim gostima – i prema sebi. Restoran je mesto gde svi dolaze da uživaju, i zbog toga se očekuje da svaki gost doprinese prijatnoj atmosferi.

BiznisKurir/Fenix-magazin