LUKSUZNI BRENDOVI ZA SAMO PAR DOLARA: Ni carine im ne mogu ništa - Kopirane krpice prodaju preko Tiktoka!
Tvrdnje u video zapisima uključuju izjave da se proizvodi za luksuzne brendove zapravo proizvode u istim fabrikama.
Kineske fabrike preplavljuju TikTok video snimcima u kojima se savetuje Amerikancima da kupuju proizvode luksuznih brendova direktno od njih kako bi izbegli carine koje je uveo predsednik, Donald Tramp.
U viralnim video snimcima kupce se ubeđuje da biraju proizvode iz svojih fabrika, tvrdeći da oni zapravo proizvode robu za luksuzne brendove kao što su Louis Vuitton, Gucci ili Prada, zbog čega mogu da ih prodaju po nižoj ceni.
U jednom videu koji je prikupio skoro 10 miliona pregleda, kreator tvrdi da može da proda pantalone za jogu istog proizvođača koji isporučuje Lululemon za samo pet ili šest dolara, umesto za 100 dolara koliko koštaju u SAD.
- Materijal i izrada su praktično isti jer dolaze sa iste proizvodne trake - objašnjavaju u snimku.
U drugom videu, čovek tvrdi da ima pristup proizvođačima koji kreiraju torbe za brend Luj Viton i kaže da ih može prodati direktno kupcima za samo 50 dolara.
- Više od 30 godina smo fabrika za većinu luksuznih brendova: Guči, Prada, Luj Viton. Nisam ponosan na činjenicu da smo samo zarađivali, dok su stvarne marže za one koji su proizvodile kese bile veoma niske. Ono na šta sam ponosan je naša kontrola kvaliteta, umeće izrade i potpuno integrisani lanac snabdevanja. Sada kada SAD i njeni evropski saveznici pokušavaju da se distanciraju od kineske robe, mislite li da luksuzni brendovi pomeraju proizvodnju iz Kine? Da, pokušali su, ali nisu uspeli. Fabrike van Kine nemaju iste standarde kvaliteta. Njihovi radnici su ili preskupi ili lenji i nedostaje im infrastruktura lanca snabdevanja. Uvek ćemo biti najbolji za luksuzne brendove, pa zašto nas ne pozovite i kupite direktno od nas? - kaže čovek na snimku.
Da li su luksuzni proizvodi zaista proizvedeni u Kini?
Na pitanje da li se luksuzne tašne zaista prave u Kini,navode da je odgovor uglavnom ne, bar kada su u pitanju najpoznatiji brendovi u luksuznoj modnoj industriji. Izveštaj Statista za 2023. identifikovao je između 200 i 250 modnih brendova koji su kategorisani pod oznakom „luksuz“. Postoji oko 70 do 100 globalno priznatih luksuznih modnih brendova koji se smatraju vrhunskim. Ovi brendovi su često u vlasništvu konglomerata kao što su LVMH i Kering.
Na primer, Hermes ne proizvodi svoje torbe u Kini. Proizvedeni su u Francuskoj, a brend ima radionice u regionima uključujući Pantin, Ardene, Lion i Normandiju. Za izradu jedne Hermes torbe potrebno je između 15 i 40 sati rada. Za popularne stilove kao što su Birkin, Keli ili Konstans, zaposleni moraju da treniraju do pet godina pre nego što mogu da naprave jedan od njih.
Prva tri najpopularnija luksuzna modna brenda na svetu su Prada, Miu Miu i Saint Laurent. Prada je u vlasništvu Prada grupe, kao i Miu Miu, Pradin sestrinski brend. Svoje tašne proizvode u Italiji, a kompleks kompanije Valvigna u Toskani je ključna proizvodna lokacija za brend. Saint Laurent se proizvodi u Francuskoj i Italiji. Takođe imaju objekat u toskanskom okrugu, gde luksuzni brendovi poput Gučija i Diora takođe imaju fabrike za proizvodnju.
Iako TikTok tvrdi da su luksuzne torbe napravljene u Kini, male su šanse da je njihova tvrdnja tačna zbog propisa o označavanju proizvoda u SAD i EU.
Strogi zahtevi za obeležavanje mesta proizvodnje
Da bi proizvod imao oznaku „Proizvedeno u SAD“, mora da ispunjava pravila američke Federalne trgovinske komisije (FTC). Svi važni delovi, obrada i rad na proizvodu moraju da potiču iz Sjedinjenih Država. Završni radovi moraju biti obavljeni u SAD i proizvod ne sme biti „značajno transformisan u inostranstvu“.
Označavanje u EU je regulisano propisima, ali Francuska i Italija imaju strože smernice za zaštitu svojih luksuznih i zanatskih industrija. Proizvod može biti označen kao „proizveden u Italiji“ ako se poslednja značajna transformacija dogodila u Italiji, što znači da se glavni deo proizvodnog procesa odvijao u Italiji. Isto važi i za Francusku.
Francuski modni brendovi, uključujući Hermes, često zahtevaju da se dizajn, nabavka, sečenje, montaža i završna obrada obavljaju u Francuskoj kao dodatno merilo kvaliteta. Hermes, Chanel, Louis Vuitton i Dior navode Francusku kao zemlju proizvođača na svojim veb stranicama. Saint Laurent i Givenchi proizvode se u Francuskoj i Italiji, dok Gucci, Prada, Bottega Veneta, Fendi, Celine i Balenciaga navode samo Italiju kao zemlju proizvodnje.
Iskorišćavanje haosa
Stručnjaci su rekli da su video snimci verovatno samo pokušaji proizvođača "imitatora" da iskoriste carinsko pitanje kako bi povećali svoju prodaju.
– Lažne proizvođače u Kini pokušavaju da zamene pravim proizvođačima. Veoma su pametni u korišćenju društvenih mreža i izuzetno efikasni u stimulisanju tražnje na Zapadu - rekao im je Konrad Kvilti-Harper, stručnjak za industriju luksuzne robe.
Brend Luj Viton je više puta ponavljao da svoje proizvode ne proizvodi u Kini. Portparol Lululemona rekao je za Indipendent da kompanija proizvodi oko tri procenta svojih gotovih proizvoda u Kini i daje potpunu listu svojih partnera proizvođača na svojoj veb stranici.
Objavljeni snimci uglavnom su zapravo reklame, za koje stručnjaci smatraju da ih plaćaju sami producenti. Svi oni sadrže veze do njihovih veb lokacija sa uputstvima o tome kako da kupite proizvode. Mnogi Amerikanci su oduševljeni snimcima, misleći da otkrivaju skrivenu stranu industrije luksuzne robe i smanjuju tarife direktno zaobilazeći američke kompanije.
Tržište luksuznih "kopiranih" proizvoda u Kini je najveće na svetu. Američka carina je 2023. godine zaplenila falsifikovane proizvode u vrednosti od oko 1,8 milijardi dolara. Kvilti-Harper je rekao da je to već godinama zabrinjavajuće za zapadne kompanije, ali sprovođenje prava intelektualne svojine u Kini zavisi od geopolitičke klime.
- Kineske vlasti su u prošlosti bile strože po pitanju ovoga, a ponekad i blaže. Ovo često zavisi od odnosa sa SAD i prethodnim predsednicima. Ovo je deo ogromne geopolitičke bitke između SAD i Kine oko intelektualne svojine. „Fascinantno je gledati kako se ova vrsta propagande odvija kroz veoma popularne TikTok video snimke“, dodao je stručnjak.
Tramp je uveo porez od 145 odsto na svu robu iz Kine, ali je njegova administracija kasnije objavila da će pametni telefoni i drugi elektronski uređaji biti izuzeti. Kina je odgovorila uvođenjem carina od 125 odsto na američki uvoz.
BiznisKurir/Jutarnji list