PAD POTRAŽNJE

POTOP LUKSUZNIH ROBNIH BRENDOVA U 2025? Dok Erme pliva, Guči tone! Budućnost je neizvesna

Shutterstock Vittorio Emanuele, Milano

Trgovinski rat Donalda Trumpa srušio je očekivanja o oporavku tržišta luksuza ove godine (koji je trebalo da bude podstaknut SAD).

Carine prete da produže pad potražnje za ručnim torbicama i vrhunskim satovima.

SAD i Kina nastavile su da međusobno povećavaju uvozne carine na svoje proizvode u grozničavom trgovinskom sporu koji preti ozbiljno da potkopa poverenje potrošača u dve najveće ekonomije sveta.

Analitičari su odgovorili snižavanjem prognoza rasta cele industrije. Luksuzni sektor će pretrpeti pad prihoda od 2 odsto u 2025 (ovo je drastičan pad u odnosu na prethodno predviđanje rasta od 5 odsto) zbog povećane ekonomske neizvesnosti i sve veće mogućnosti globalne recesije.

Očekuju da će organska prodaja u LVMH-ovom osnovnom odeljenju za modu i kožnu galanteriju pasti za jedan odsto u prvom kvartalu. Očekuje se da će prodaja grupe biti ista u odnosu na isto razdoblje prošle godine.

Prodavnica Prada u Milanu Foto: Shutterstock

Neizvesnost vlada

Bernsteinov analitičar Luka Solka ostao je pri svojim smanjenim procenama za sektor u celini u 2025, čak i nakon što je Tramp najavio 90-dnevnu pauzu na svoje „recipročne carine“ za zemlje koje su pokazale spremnost da ponovo pregovaraju o trgovinskim sporazumima sa SAD.

„Vraćanje na prethodne brojke, kao da je ono što se dogodilo samo ružan san, ne dolazi u obzir. Imamo materijalnu štetu na finansijskim tržištima i u ekonomiji kao posledicu nestalnih političkih najava“, rekao je Solka.

„Neizvesnost vlada, što je inače izvrsna pozadina za recesiju“, dodao je.

Nakon istorijskog procvata tokom pandemije, kada su potrošači trošili novac na skupe torbe i alkohol, luksuz je zapao u krizu kada su kupci iz srednje klase počeli da obuzdavaju potrošnju, a kineska ekonomija da posrće. Situacija se sada zakomplikovala Trampovim trgovinskim ratom.

Donald Tramp Foto: AP

Industrija i gubitak poverenja

Trampovo petljanje stvorilo je haos na terenu. Jedan izvršni direktor rekao je za FT da je njegova kompanija bila prisiljena da promeni stope carine na pošiljke upućene u SAD tri puta u manje od nedelju dana.

„Gubitak poverenja je dugotrajan, a neizvesnost je apsolutni otrov za raspoloženje potrošača“, rekao je.

Same carine lakše padaju luksuznim firmama, a snažniji brendovi imaju više prostora za ublažavanje uticaja povećanjem cena. Ali, u industriji koja se oslanja na poverenje potrošača, dublja šteta je psihološka.

„Očekujemo da će manje boca šampanjca biti otvoreno ove godine“, napisao je Eruan Ramburg, generalni direktor HSBC-a.

Hermes pliva, Gucci tone

HSBC sada očekuje da će organska prodaja ove godine pasti za 5 odsto, u poređenju s prethodnim očekivanjima da će prodaja ostati ista kao 2024.

Milano Guči Foto: Shutterstock

Analitičari banke povećali su cenu većine luksuznih deonica krajem prošle godine u uverenju da će imati koristi od porasta luksuzne potrošnje potaknutog SAD-om.

„Prema našem mišljenju to više neće biti slučaj“, sada su naveli. Očekivani „blagi rast“ u kontinentalnoj Kini, nakon bolne 2024, takođe izgleda sve manje verovatan.

Međutim, očekuje se da će Hermes, grupa koja stoji iza vrlo traženih Birkin torbi, proći bolje.

Analitičari procenjuju da će njegova prodaja porasti za 8 odsto u prvom kvartalu.

Sa druge strane problemi u Gucci-ju, Keringovoj najvećoj robnoj marki, ostavili su grupu izloženom. Barclays očekuje da će prodaja Gucci-ja pasti za 25 odsto u prvom tromesečju, dok Bernstein upozorava da Kering sada „vrlo verovatno“ neće ispuniti njegove smernice za nepromenjene prihode i operativnu dobit u 2025.

BiznisKurir.rs/Bonitet.com