LITIJUM NOSILAC USPEŠNE ENERGETSKE TRANZICIJE: Francuska se uveliko priprema za zelenu transformaciju, a Srbija predstavlja poželjnog partnera
Francuska odvažno korača ka isključivanju prodaje automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem do 2035. godine.
To je predviđeno Briselskim dogovorom, a zemlja je na petom mestu liste Svetskog ekonomskog foruma koja procenjuje napredak u energetskoj tranziciji.
Francuzi žele da proizvode dva miliona električnih vozila do kraja dekade, a Reno, nacionalni auto gigant, u svojoj fabrici na severu zemlje proizvodnju je preorijentisao u zelenom smeru. Postoji potpuna predanost na zaokruživanju kompletnog lanca proizvodnje električnih automobila.
Francuska godinama u nazad uspostavlja infrastrukturu za zelenu tranziciju, pa njihova liderska pozicija ne iznenađuje. Povećanje električnih vozila i punjača za njih je očigledno širom zemlje.
Ambiciozni planovi Francuza se ogledaju i kroz prinicipe bihevioralne ekonomije. Država besplatnim parkiranjem i subvencijama prilikom kupovine električnih vozila podstiče građane da se odluče za prelazak na zelenu mobilnost.
Industrija proizvodnje baterija za električne automobile je takođe u porastu. Kompanija ACC planira izgradnju još dve fabrike, a Matje Iber, direktor za komunikacije, to vidi kao neophodnost za dalji rast:
- Nabavka baterija iz Kine je skupa, a nema ni logike da u ime smanjenja zagađenja dopremate baterije brodovima koji zagađuju okolinu. Evropa kasni desetak godina za azijskim proizvođačima.
Da bi se zatvorio zeleni tranzicioni krug, neophodna je ruda litijuma koja je nosilac prelaska na obnovljive izvore energije. Francuska veoma ozbiljno računa na svoje resurse. Projekat Emili predstavlja podzemni rudnik litijuma iz koga bi se dopremala sirovina za francusku zelenu industriju.
Investicija je vredna više od milijardu evra, a ocenjena je kao projekat od nacionalnog značaja, što samo potvrđuje francusku determinisanost da ojača svoju lidersku poziciju u energetskoj transformaciji sveta. Iz rudnika Emili bi već 2028, prema nekim najavama, mogao da počne da se iskopava litijum. Bendžamin Glazo, delegat francuske vlade za strateške minerale i metale, objasnio je važnost celog poduhvata:
- Ako želimo čistiju proizvodnju u Evropi i ispunjenje zelenog programa i napuštanje fosilnih goriva, prioritet je prelazak na električna vozila. Brojne organizacije pitaju da li nam je litijum potreban? Odogovor je da. Pitanje uticaja na okolinu je važno i zato je potrebno objasniti šta se i na koji način radi, od kopanja i vađenja rude do gradnje postrojenja.
Francuska u svojoj misiji gradi i širi partnerski fornt čije se jedno krilo oslanja i na Srbiju u dobroj meri. Partnerski sporazum koji je potpisan u avgustu 2024. godine, za sada obuhvata razmenu iskustava, ali je njime obuhvaćena saradnja u oblastima istraživanja i eksploatacije kritičnih minerala.
Pored Srbije, Francuska ima slične sporazume sa još 11 zemalja, ali je srpska ekspertiza skoro sigurno najrelevantnija od svih zbog dostignute faze u kojoj se nalazi projekat Jadar. Dalji razvoj tog projekta doprineće zemlji da se učvrsti kao nezaobilazni partner za mnoge zemlje, a zbog vremena koje je utrošeno u razvoju iskopavanja litijuma, može se reći da Srbija već sada predstavlja poželjnog partnera sa kojim će se deliti znanje i ekspertiza, uz činjenicu da zemlja već sada može postati važna karika u lancu zelene transformacije.
biznis.kurir.rs