KORISN ZA SVE

REPROGRAM SMANJIO DUGOVANJA ZA KOMUNALIJE! Građani iskoristili povlasticu da otplate zaostala potraživanja

Dado Đilas

Sva komunalna preduzeća povremeno omogućavaju reprogram dugova za svoje usluge kako bi građani izbegli troškove utuženja i izvršitelja, a firme od naplaćenog novca isplatile dobavljače energenata

U periodu od 2013. do 2015. godine sa tri velika reprograma EPS je rešio nagomilana dugovanja građana. Tu praksu preuzela su i druga komunalna preduzeća, a naplata računa za struju i komunalije u Srbiji sada je u proseku oko 90 odsto. Ipak, i dalje ima onih kojima bi reprogram dobrodošao da izbegnu trošak izvršitelja.

U Nišu reprogram dugova za objedinjenu naplatu komunalnih usluga raspisuje se gotovo svake godine. Prijava za novi počela je prošle sedmice i trajaće do kraja aprila, a u zavisnosti od visine, dug se može otplatiti na 60 do 96 jednakih mesečnih rata. Za socijalno ugrožene reprogram je još povoljniji, 120 rata, i otvoren je do kraja decembra.

"Građani duguju preko milijardu dinara, što na 120.000 računa dođe prosečnih dva do dva i po računa. Međutim oko 90 odsto građana relativno redovno izmiruje svoje račune, dok 10 odsto čak i manje ima problem sa naplatom", objasnio je direktor JKP "Objedinjena naplata" Niš Saša Vidojković.

Primera radi, u Kruševcu, gde nema objedinjene naplate, pojedina komunalna preduzeća za građane imaju i stalne reprograme.

"Ove godine doneli smo novi pravilnik gde korisnici imaju veća dugovanja, mogu da ih izmire na šest do 36 rata. Potraživanja prema građanima su 105 miliona dinara i mnogo bi nam značilo da se jedan deo tih potraživanja naplati zbog izmirenja naših dobavljača za ugalj i ostalo", ističe komercijalni direktor JKP "Gradska toplana" Kruševac Ivan Tutulić.

Kruševljanima je ponuđeno reprogramiranje dugova za iznošenje smeća i uslugu održavanja groblja.

"Postoji velika zainteresovanost, korisnici mogu kod nas da podnesu zahtev. Postoji mogućnost i na rate i za jednokratnu uplatu gde ide otpis duga 30 posto", navela je Tanja Jelisijević, rukovodilac Službe naplate potraživanja JKP Kruševac.

U Centru potrošača Srbije savetuju lokalnim samoupravama da, kad god je moguće, povremeno omoguće reprograme, kako bi građani izbegli troškove utuženja i izvršitelja.

"Reprogram jeste odloženo plaćanje za račune, gde potrošači jednostavno nisu bili u mogućnosti da redovno izmiruju svoje obaveze i gde je to način da ne dođe do samog izvršenja. Mi smatramo da je reprogram znatno pogodniji za potrošača u odnosu na postupak izvršenja jer u samom postupku reprograma potrošač nema dodatnih troškova", objašnjava pravni savetnik u Centru potrošača Srbije Jelana Rosić.

Da reprogrami daju rezultate potvrđuje i primer beogradske objedinjene naplate "Infostan". U poslednjem reprogramu koji je završen u oktobru, a trajao je godinu dana, Ugovor o otplati dugova na rate sklopilo je 12.000 građana.

Kurir Biznis/RTS.rs