OD VITAMINA DO NAMEŠTAJA: Evo šta gradjani Srbije najviše pazare onlajn, cifre će vas šokirati
U Evropskoj uniji čak 77 odsto korisnika interneta kupuje online robu i usluge, pokazuju podaci Eurostata. U Srbiji je ovaj procenat manji – podaci zvanične statistike iz godišnjeg izveštaja za 2024. pokazuju da je 51,8 odsto ispitanika koji koriste internet – pazarilo online tokom tri meseca koja su prethodila istraživanju, dok 24,2 odsto korisnika interneta – nikada nije kupovalo na ovaj način.
Kupovina preko interneta u EU nastavlja da raste, prema najnovijem godišnjem istraživanju o korišćenju IKT-a u domaćinstvima i među pojedincima.
U 2024. godini, 77 odsto korisnika interneta kupovalo je ili naručivalo robu ili usluge za ličnu upotrebu putem interneta u prethodnih 12 meseci, što je porast u odnosu na 59 odsto iz 2014. godine.
„Najveći procenat korisnika interneta koji su obavljali online kupovine u 2024. zabeležen je u Irskoj (96 odsto), Holandiji (94 odsto) i Danskoj (91 odsto)“.
S druge strane, među članicama EU, Bugarska je imala najniži udeo korisnika interneta koji su kupovali onlajn – 57 odsto, dok su Italija i Rumunija imale po 60 procenata.
Ipak, tokom protekle decenije – između 2014. i 2024. godine – znatan rast online kupovine među korisnicima interneta primećen je u Rumuniji (za 43 procentna poena, sa 17 na 60 odsto), Mađarskoj (za 37 procentnih poena, sa 42 na 79 odsto) i Litvaniji (za 36 procentnih poena, sa 36 na 72 odsto).
Koliko ima online kupovina u Srbiji
Prema podacima Narodne banke Srbije, tokom cele 2024. godine u Srbiji je obavljeno ukupno nešto više od 81 milion online kupovina preko interneta. Kada je reč o novcu koji je za ove kupovine utrošen, NBS je vrednost transakcija razvrstala u odnosu na valutu kojom je plaćano.
Tako smo, za godinu dana, na online kupovine utrošili ukupno 162 milijarde dinara i 735 miliona evra, kao i više od 217 miliona dolara. Potrošeno je, kako pokazuje statistika NBS, još i 18 miliona evra britanskih funti i 4,68 miliona švajcarskih franaka.
Poređenja radi, na kraju 2023. godine, u Srbiji je obavljeno ukupno 40,46 miliona online kupovina.
Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku (Godišnje istraživanje o upotrebi informaciono-komunikacionih tehnologija u Republici Srbiji, obljaveno u oktobru 2024), u Srbiji je 87,7 odsto osoba koristilo internet u poslednja tri meseca u odnosu na period kada je sprovedeno istraživanje (a sprovođeno je od 15. februara 2024. do 29. februara 2024), dok internet nikada nije koristilo – 7,3 odsto ispitanika
„Kada je reč o vremenskom okviru u kom su korisnici interneta kupovali i poručivali robu ili usluge putem interneta, 51,8 odsto korisnika obavilo je kupovinu/poručivanje u poslednja tri meseca, 13,3 odsto pre više od tri meseca, a 10,7 odsto pre više od godinu dana. Procenat korisnika interneta koji nikada nisu kupovali/poručivali robu ili usluge putem interneta iznosio je 24,2 odsto“, pokazuje godišnje istraživanje RZS iz 2024. godine.
Najviše se pazari – garderoba
Podaci Eurostata pokazuju da je najčešće kupovana roba putem interneta u 2024. godini bila odeća (uključujući i sportsku odeću), obuća i modni dodaci, pri čemu je, kako se ističe, 45 odsto ljudi obavilo ove kupovine u prethodna tri meseca.
„Nakon toga slede dostava hrane iz restorana, lanaca brze hrane i ketering usluga (21 odsto), kozmetika i proizvodi za negu i ‘wellness’ (20 odsto), kao i nameštaj, kućni dekor i baštenski proizvodi (19 odsto)“.
Zatim dolaze sportska oprema (bez sportske odeće), štampane knjige, časopisi, novine i dodaci ishrani poput vitamina (ne uključujući online obnavljanje recepata), svaki sa udelom od po 16 odsto.
Šta najviše kupuju građani Srbije
Podaci za Srbiju uklapaju se u evropske trendove, kada je reč o online kupovini.
Naime, prema podacima iz pomenutog Godišnjeg istraživanja o upotrebi IKT u Srbiji, najveći broj korisnika interneta u našoj zemlji online kupuje – odeću i sportske proizvode (69,8 odsto) i sportsku opremu (28,5 odsto).
Preko interneta građani Srbije naručuju i hranu – čak 18,6 odsto je udeo dostava iz restorana, lanaca brze hrane i ketering servisa. Kupuje se i nameštaj, oprema za kuću ili proizvodi za baštovanstvo (18,3 odsto), ali i igračke za decu i predmeti za negu dece, poput pelena, kolica za bebe i slično (16,3 odsto). Preko interneta se kupuju i vitamini, bicikli, televizori…
BiznisKurir/Biznis.rs