prodaja zabeležila rast

POLOVNJACI SE I DALJE KUPUJU KAO LUDI: U Srbiju uvezeno preko 130.000 vozila, evo da li se traže noviji modeli

Shutterstock

Prodaja novih vozila prošle godine, u Srbiji, zabeležila je rast od 10 odsto u odnosu na prethodnu. To je najbolji rezultat u poslednjih pet godina. Ipak, uvoznici automobila kažu da je poražavajuća činjenica da je prodato dvostruko više automobila sa Euro 3 i 4 motorom od novih vozila.

I dok se u svetu beleži rekordna prodaja električnih automobila, prošle godine i pored subvencija države, udeo automobila na električni pogon svega je jedan odsto u ukupnom broju prodatih vozila.

Prosečne cene polovnih automobila u Srbiji tokom 2024. porasle su za 4,2 odsto u odnosu na godinu pre.

- Ostvarili smo jedan dobar poslovni rezultat, prodato je 27.862 nova putnička automobila i to je rast od 10 odsto u odnosu na 2023. godinu. Kada su u pitanju laka komercijalna vozila, tu imamo malo veći rast od 18 odsto. Zanimljiv je i podatak da ova brojka premašuje broj iz 2019. godine - kaže Boris Ćorović, gneralni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.

Aleksandra Đurđević, predsednica Asocijacije uvoznika vozila i delova, ukazuje da važno popravljati segment elektrifikovanih vozila.

- Ako poredimo sa nekom statistikom u Evropi, koja je već prešla 13 odsto, mi smo nešto na ispod 1 odsto, svesni smo da smo dosta na začelju - kaže Đurđevićeva.

U Srbiju je tokom prošle godine uvezeno oko 135.000 polovnih automobila - od čega 58.000 automobila sa Euro 3 i Euro 4 standardom - proizvedenih između 2000. i 2010. - upućeni saglasni da je situacija zabrinjavajuća i sa ekološkog i sa bezbednosnog apekta.

- Što se tiče zakonodavca, on je još uvek trom i dozvoljava uvoz zastarelih, ekoloških, nepodobnih automobila. Svakako se očekuje da će se okrenuti prema modernijim načinima shvatanja automobilske industrije i formiranja jednog zdravijeg nacionalnog voznog parka - kaže Miodrag Piroški, autor emisije "Vrele gume".

Boris Ćorović, generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, napominje da je u Crnoj Gori, Bosni Hercegovini, Severnoj Mekedoniji minimum standard Euro 5 i dodaje da su to polovini automobili od 2010. godine pa na dalje.

Neminovno je da je i dalje u regionu kupovina korišćenog automobila alternativa za mnoge koji žele da uštede jer je cena tih vozila znatno niža. Upućeni napominju da je neophodno voditi računa, ne o ceni već o stanju automobila, broju pređenih kilometara i drugim faktorima.

- Moram reći da je još od korone automobilska industrija u krizi. Oni su tu krizu iskoristili da na veštački način podignu cene automobila, tako da danas imamo jedan prosečan automobil koji je 60 do 80 odsto skuplji a možda i 100 odsto skuplji nego što je koštao pre sedam ili osam godina - kaže Piroški.

Iako je u prethodnoj godini zabeležen rast od 10 odsto u korist prodaje novih automobila, konačni skor kaže da je prodato ukupno 17 odsto novih i 83 odsto polovnih automobila. Katastrofalna je činjenica da je u tim procentima i dalje veliki broj automobila sa Euro 3, Euro 4 motorom koji su gotovo svuda u svetu ekološki neprihvatljivi.

biznis.kurir.rs/RTS